Photo: Hallingdal Museum

Dametrøye - stuttrøye som ble brukt til hallingbunaden, kyrkjeklær

Trøyer som brukes til kvinnedrakt/damebunad fra Øvre og Nedre Hallingdal. Disse trøyene oppbevares på Hallingdal Museum, Nesbyen og er en del av gjenstandssamlingen på museet.

Trøyer, stuttrøyer ble brukt som ytterplagg til damebunaden i Hallingdal. Den var en viktig del av draktskikken. Til kirkebruk og fint brukte kjerringene alltid trøye.

I denne utstillingen er det trøyer fra Øvre Hallingdal; opentrøye og kneppatrøye. De fleste trøyene i utstillingen er fra Nes, Gol og Hemsedal, men vi har også tatt med sjartetrøyer fra Flå. Trøyene er sydd i ulike stoffkvaliteter som bomullsfløyel, vadmål og klede. Noen er foret og andre er uten for. De fleste er kantet med silkebånd og/eller fløyelsbånd. Det er flest enkeltplagg, men vi har tatt med noen bunadskledde dokker som viser hvordan draktskikken har vært og er i Hallingdal.