Det du ser her er en liten bit av Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum. Mens museet er uten bygg, vil du møte oss som Nordenfjeldske Transitt, et museum på vift. I nye formater og på ...
8 objects
Bolle fra skipsvrak [Bolle]
Lys og gråblå porselensbolle med håndmalte landskapsmotiv i koboltblå underglasur. Bollen har utoverbrettet bølgerand og lav fot. Under glasuren, i selve godset er det veldig subti ...
Figurin
Fragment av figurin i terrakotta, øvre halvdel av kroppen er bevart. Fremstiller en kvinne iført drakt med oppsatt hår. Hun holder en eske i venstre arm. Figurinen har brudd ved ha ...
Figurin
Unidentified view nr. 7 [Fat]
Monokromt funnet fat fra Rørstrand. Fatet har bølgerand og er lagd i leirgods. Fatet er omarbeidet med sandblåsing slik at glasuren og store deler av dekoren er fjernet. Det er kun ...
Ukjent tittel [Fat]
Rundt, stort fat i glasert leirgods. Motiver i lusterglasur. På veggene i fatet finner vi fem fisker omgitt av bølger. Fiskene er i blå nyanser og bølgene beige. Den samme paletten ...
I Homers Odysseen (ca. 800 f.Kr), et av tidligste episke diktene vi kjenner til, følger vi Odyssevs’ hjemreise fra Troja-krigen. Den episke reisen preges av kamp og store utfordringer når Odyssevs møter gudenes prøvelser og harme. Grekerne kalte slike fortellinger for nostos, som betyr hjemkomst eller hjemreise, og i tillegg beskriver det å vende tilbake til lyset og livet. Når nostos kombineres med det greske ordet for smerte, algea, dannes ordet nostalgi. Nostalgi handler om smerten vi føler når vi lengter etter noe, for eksempel hjemmet. Sjøfareres reise preges gjerne av nostalgi. Vi kan snakke om den bittersøte hjemlengselen etter trygghet og noe stabilt, men også om den smertefulle usikkerheten over om alt vil være som det var da vi dro. Nostalgien forsterkes av selve infrastrukturen for reisen, sjøveien. Enten man er en eventyrer, fisker eller en handelsreisende, er man i havets vold. Havet gir, og havet tar. Det kan forstås som en dobbelthet som kan beskrives som konflikten mellom kaos og kosmos, liv og død, skapelse og ødeleggelse. Mennesket slites mellom disse ytterpunktene.
Havet gir oss et livsgrunnlag som hele tiden trues av ødeleggelse. Det sluker hele sivilisasjoner og det sluker skip. Skipbruddet er en underliggende fare for den reisende, både i form av et fysisk forlis, men også som et psykisk havari. I vår tid legger vi kanskje ikke ut på episke og farlige odysseer, men likevel forholder vi oss til disse kreftene og den sterke symbolikken de representerer. Alle som bor ved kysten eller har havet som arbeidsplass er klar over dette. På sett og vis kan vi si at havet og reisen handler mer om mennesket og dets psyke enn om selve naturkreftene. Dette gjenspeiles i kunsten, som gir oss muligheten til å reflektere over vårt eget eksistensgrunnlag. Med nye innfallsvinkler til historien og virkeligheten, kan kunsten vise oss alternativer som fører til endring og forvandling. Reisen denne lille utstillingen representerer, er derfor en indre ferd. Kunstverkene viser vei inn i en slik eksistensiell reise, med havet som dybde og referanse.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».