Photo: Alinder, John / Upplandsmuseet

Lövskugga. John Alinder. Porträtt 1910-32

150 objects

Fotograf John Alinder föds 1878 i Sävasta i Altuna socken, ca 5 mil väster om Uppsala. Han förblir hembygden trogen under hela sitt liv. Föräldragården, jordbruket han förväntas ta över, tackar han nej till, i stället ägnar Alinder sig åt diversearbete, men framför allt blir han en självlärd fotograf. Alinder fångade ögonblicken innan något stelnar och det märks att han känner personerna han fotograferar väl. De är lugna och trygga i sig själva, de visar fotografen – och därmed oss som betraktar bilderna- en tillgivenhet och öppenhet som vittnar om förtrogenhet och tillit: barn placerade på stolar, vänner uppflugna i träd, arbetare, pigor, familjer, konfirmander och gamla damer, ofta avbildade mot en fond av lövverk och spretig grönska genombruten av sol. Vi möter deras blickar som om de ser oss och säger: nu lever du men en gång levde vi.

Utställningen som visades på Upplandsmuseet byggde på ett urval av den stora Alindersamling på drygt 8000 glasplåtar som ägs och förvaltas av Upplandsmuseet. Bilderna, som i sin helhet finns tillgängliga på DigitaltMuseum, utgör också viktiga dokument över en gången tids vardags- och arbetsliv. Alinder fotade ofta människor i arbete eller på väg till eller ifrån arbetet. Det kunde vara dikesgrävning, städning, potatisplockning, tröskning, isupptagning eller andra sysslor som utfördes i trakterna.

I den här digitala utställningen visar vi de bilder som var med i den fysiska utställningen ”Lövskugga John Alinder, porträtt 1910–32”, som visades i våra utställningslokaler i Uppsala.