Photo: Trondheim kunstmuseum

This just in Jumana Manna

Jumana Manna

A Magical Substance Flows Into Me, 2016.

Medium: HD video, farge, lyd.

Lengde: 66 min.

Jumana Manna

(f. 1987)

Manna er en billedkunstner som primært arbeider med film og skulptur. Hennes arbeid utforsker hvordan makt artikuleres gjennom relasjoner, ofte med fokus på kropp og materialitet i forhold til fortellinger om nasjonalisme og historier om stedet. Manna er født og oppvokst i Jerusalem og har base i Berlin. Hun tok sin BA på kunstakademiet I Oslo og har siden arbeidet med base i Norge

A Magical Substance Flows Into Me, 2016.

Medium: HD video, farge, lyd.

Lengde: 66 min.

A magical substance flows into me åpner med et sprakete lydopptak av stemmen til Dr. Robert Lachmann, en gåtefull jødisk-tysk etnomusikolog som emigrerte til Palestina på 1930-tallet. Mens Lachmann forsøkte å etablere et arkiv og avdeling for orientalsk musikk ved det hebraiske universitetet, opprettet han et radioprogram for Palestina Broadcasting Service kalt “Oriental Music”, hvor han ville invitere medlemmer fra ulike lokalsamfunn til å fremføre sin folkemusikk. I løpet av filmen følger Manna i Lachmanns fotspor og besøker kurdiske, marokkanske og jemenittiske jøder, samaritanere, medlemmer av urbane og landlige palestinske samfunn, beduiner og koptiske kristne, slik de eksisterer i dag innenfor det geografiske rommet til det historiske Palestina. Manna engasjerer dem i samtale rundt musikken deres, mens hun dveler over musikkens historie så vel som den nåværende, noen ganger truede tilstanden. Klippet mellom disse møtene med musikere, er en serie vignetter av kunstnerens interaksjoner med foreldrene sine i familiens hjem. I en metaforisk utgravning av en uendelig omstridt historie inkluderer filmens fokus: kompleksiteten som er innebygd i språket, så vel som lysten og det lydlige satt opp mot forestillingen om det umulige.

Innenfor de endimensjonale ideene om Palestina / Israel blir denne umuligheten i seg selv en trope som definerer det palestinske landskapet.