Photo: Vänersborgs museum

Kulturarvsdagen 2015 Människors värv och verk

47 objects

Årets tema på Kulturarvsdagen handlar om allt ifrån uppfinningar och smarta tekniska lösningar till hur det såg ut i industrin, verkstaden och jordbruket förr. Men även om människorna i historien, människor med berättelser och minnen som har gjort avtryck i vårt kulturarv och kommer även göra det i framtiden. Spåren finns utomhus i vår miljö, men också i föremålssamlingar, arkiv och bildarkiv. Dokument och föremål som vittnar om industrier och fabriker som skofabriken i Vänersborg, Sveriges första, tegelbruken, smältverken, Teli men också enkla lösnigningar som vi använder i vardagen.

Kulturlagret uppmärksammar Kulturarvsdagen med temat ”Människors värv och verk”. I våra samlingar finns dokument och föremål som vittnar om industrier och fabriker som skofabriken i Vänersborg, Sveriges första, tegelbruken, smältverken, Teli men också enkla lösnigningar och uppfinningar som vi använder i vardagen. Hur löser man problemet med skadedjur som råttor? Hur kunde dåtidens burköppnare se ut mot dagens? Vi tar även med hjälp av fotografier, föremål och arkiv och tittar närmare på några av närliggande industrier. Vill man kan man även se kortare filmer från skofabriken i Vänersborg och FERRO från Trollhättan.

Eftersom man sällan får komma bakom kulisserna visar vi även ett av våra större magasin. Vilka minnen från våra trakter finns bevarade för kommande generationer? Vad finns kvar för dem att förstå det som varit och det som är nu?

Kulturarvsdagen i Sverige har arrangerats i över 25 år, alltid den andra söndagen i september. Syftet är att skapa förståelse och intresse för kulturarv och kulturmiljöer. Vid olika evenemang runt om i landet visas kulturmiljöer, kulturlandskap och kulturhistoriskt intressanta byggnader och anläggningar och historierna kring dessa berättas, varje år utifrån ett nytt tema. Årets tema är ”Människors värv och verk - en resa i industri- och teknikhistoria”.