Photo: Bohusläns museum

Fotbolls-VM 1958 i Uddevalla

33 objects

VAD SKRIVER TIDNINGARNA DAGEN EFTER MATCHEN?

VM I UDDEVALLA BLEV EN STRÅLANDE FOLKFEST

Fotbollskonstnärer tjusade jättepublik

Sydländska scener!

Uddevallas VM-dag blev den stora idrottsfest som alla hoppats på. Det var färg, det var folkmassor och trots ett gråmulet väder var en solig stämning över staden. Och i och kring den publika jättegrytan Rimnersvallen koncentrerades bortåt 20 000 par ögon mot de ekvilibristiska brasilianska fotbollskonstnärerna och de systematiskt effektiva österrikarna i en lagkämpande strid om läderkulan, som aldrig tidigare skådats i dessa trakter.

Obeskrivligt oväsen från radioreportrar

Det var ett 40-tal herrar med synnerligen välsmort munläder som följde VM-matchen på Rimnersvallen från radioläktaren. Inte mindre än sex brasilianska radiobolag direktrefererade händelserna på plan och liknelsen är inte på något sätt elak, men det väsen som dessa förde i sina mikrofoner står inte någon hönsgård eller apbur efter.

Källa: Bohusläningen måndagen den 9 juni 1958