Photo: Werner Zellien / Kunst i offentlige rom

USN Universitetet i Sørøst-Norge, campus Porsgrunn, studenthus

Universitetet i Sørøst-Norge har åtte studiesteder i henholdsvis Drammen, Vestfold, Kongsberg, Ringerike, Bø, Notodden, Porsgrunn og Rauland. I Porsgrunn er det bygget et nytt studenthus med bruk av betong, metall-screen og blåtoner ute, og slipt betong og antrasitt på veggene inne.

Kunstnerne Annika Simonsson (SE) og Lars-Erik Svensson (SE) har sammen utført flere kunstprosjekter for offentlige bygg. Arbeidet deres til studenthuset tar utgangspunkt i universitetets utdanningsområder, og knytter dem sammen lik en teknisk tegning, et edderkoppspinn eller et t-banekart. Kunstverket har to deler, og den første viser et fiktivt system, kart eller strømskjema, som kretser rundt fire lyspunkter. Det kan sees som en humoristisk beskrivelse av komplekse sammenhenger man frenetisk prøver å forstå. I del to arbeidet kunstnerne videre med samme tema, forenklet til to elementer; et lyspunkt med lampe direkte på vegg og en svart skoletavle. Tavlen er dekket av matematiske formler og er på vei å smelte og renne bort. Noen av formlene er reelle mens andre er humoristiske populærkulturelle referanser. Formene på veggene i konsertsalen refererer til tegneserien om Professor Balthazar.

Annika Simonsson (f. 1969) er utdannet ved Kungliga Konsthögskolan i Stockholm

og Kunstakademiet i Trondheim. Hun jobber ofte med malerier som hun setter sammen til større arbeider, og som formmessig gir et skulpturelt preg.

Lars-Erik Svensson (f. 1961) er utdannet ved Konstakademin i Stockholm og Kunstakademiet i Trondheim. Han arbeider med utforskning og fornyelse av maleriet som uttrykk, og setter ofte sammen egne elementer med fragmenter fra andre bilder.