Photo: Bohusläns museum / Bohusläns museum

Tingens textila kartor - Liveröds draperi

60 objects

Under vintern 2019–2020 arbetade jag med Bohusläns museums samlingar i samband med utställningen 'Samlare och samlingar'. Samarbetet med museet var lyckat och jag fick så i uppdrag att ge förslag till utformning av entréns olika ytor. Jag har själv varit mycket intresserad av att göra korsningar mellan konstverk och funktion och såg här en möjlighet att realisera detta. Sommar och höst 2020 arbetade jag och mina assistenter på det som skulle bli 'Tingens textila kartor'.

Verket lyfter fram ett brokigt urval ur Bohusläns museums samlingar. Det fungerar som gardiner och skiljeväggar och är handtryckt i screentrycksteknik på rosa sammet.

Ambitionen med verket är att på ett lustfyllt, spännande och dekorativt sätt visuellt manifestera berättelsen om det som samlats in till Bohusläns museum de senaste 150 åren. Titeln anspelar på hur textilierna kan läsas som kartor över föremålens landskap och sammanhang.

Jonas Liveröd