• 00.00: om Ragnvald og Edvart, barndom, skolegang i 8 år, lærere, søsken. 08.30: torv, brenntorv og om skog og hogst. 12.30: storfugl, orrfugl, storfuglbestand. Toppjakt. 14.25: folk på gården, arbeidsfordeling (kvinnfolkene var i fjøset). Første kjøreturene på vinteren for mennene, var høy (kunne bli 20 lass) fra utmarksslåtten, så var det å kjøre mose (kunne være 60 lass) også var det å hente ved (kunne bli 20 lass). Beskriver metoden de brukte for å ta høy fra høystakken. 19.45: kalvingen hadde de på våren. 20.10: bruk av mose til sau og ku, bruk av sørpe (som dagens silo) og «låg». 23.10: vann, vannhenting. 25.30: gamle stedsnavn. 26.30: snakker om «kvennhuset», sagbruket stod også her. Ble revet da kraftstasjonen ble bygd. 30.15: kraftstasjonen ble bygd i 1917, historier fra da bygningsarbeidet. 32.30: refleksjoner over gamledager. 33.20: arbeid utenfor bygda. Både Edvart (Folldal og på Røstvangen) og Ragnvald (Røros) har jobbet i gruva. Forteller om betaling og arbeid sammen med Falkberget. 40.00: hvor «vangrøftdalingan» tok mose fra. 40.45: jakt og fangst, om første gangen de satte ut snarer, og hvor rypesnarene ble satt. Pris pr. rype. 44.15: om handelsmenn, butikker, bestyrere. 47.40: første meieriet lå nord for Trøgarden, og historien til de forskjellige meieriene som har vært i Dalsbygda. 54.35: behandling av melka før meieriet kom. 55.05: jakt, mest revejakt/ fjellrevjakt. Snakker om hvor fjellreven holdt til, fjellrevbestanden og om andre som jaktet fjellrev. Rødrevjakt, jaktmetode, jaktområder, revebestanden, antall rev tatt pr. år. Salg og betaling av reveskinn.
    Photo: Anno Musea i Nord-Østerdalen (Opphavsrett)

Intervju Ragnvald og Edvard Lillehaug 08.04.1983_nr.1