• Guri Hanssen som har tatt opptaket, skriver selv om det:
"Det intervjuet jeg har på en kassett, tok jeg opp på eget initiativ under 50 års markeringen av frigjøringen av Finnmark i Hammerfest i mai 1995. Jeg intervjuet min tante og onkel, Johanne og Sigurd Løkken. De kom tilbake til Hammerfest etter brenningen sommeren 1945, hun som den første kvinne. Sigurd var bestyrer for Samvirkelaget, og forteller om den første butikken han starta i gravkapellet. Samtalen går på daglig livet i den raserte byen, om ting de hadde gravd ned, om legeskipet i havna, om tyske filmfremvisninger og bærturer. Samtalen er lett og ledig, onkel var en humoristisk kar.

Nå er det lenge siden jeg hørte innholdet, men jeg mener absolutt den har noe å gi oss så mange år etterpå. Det var forøvrig samme dame som skrev brev fra Hammerfest til sin søster i utgivelsen «herregud kor her ser ut".
  • Guri Hanssen som har tatt opptaket, skriver selv om det:

Photo: Hanssen, Guri / Museene for kystkultur og gjenreisning i Finnmark IKS (Opphavsrett)

Johanne og Sigurd Løkken 1995