main article image

"Nå er vi alle keisere" - Tysk cruisefart til Vestlandet i 1930-årene

I 1933 ble fritidsorganisasjonen Kraft durch Freude (KdF) – styrke gjennom glede – opprettet i Tyskland av det nyvalgte naziregimet. Hensikten var å gjøre feriereiser overkommelig for alle, og å styrke oppslutningen om regimet. Blant aktivitetene KdF tilbød, var billige cruisereiser til Vestlandet.

Kraft durch Freude

Kraft durch Freude (KdF) ble stiftet i Berlin i 1933, og var en underavdeling av den eneste tillatte faglige landsorganisasjonen i Tyskland, Den tyske arbeidsfronten (DAF). Formålet var å sørge for rimelige kulturopplevelser og fritidsreiser for den tyske arbeider- og middelklassen.

Ukjent fotograf/Bergens Sjøfartsmuseum

Blant aktivitetene KdF tilbød var billige cruise langs Norskekysten. Turene skilte seg fra andre cruiseturer ved at de som regel bare varte noen få dager. Reiseprogrammet til KdF foregikk i sin helhet om bord på skipet, og deltagerne fikk sjelden anledning til å gå i land under reisen. På forsommeren 1934 gikk den første sjøreisen til KdF til Vestlandet.

Ukjent fotograf/ Bergens Sjøfartsmuseum

"Nun sind wir alle Keisern"

Et av slagordene til KdF var «Nun sind wir alle Keisern» – Nå er vi alle keisere – og spilte på keiser Willhelm II mange turer med SMY «Hochenzollern» i de norske fjorder. Den statsorganiserte masseturismen ga vanlige tyskere mulighet til å reise i den tidligere keiserens farvann. Reisene var rimelige og subsidiert av den tyske stat, prisen lå på rundt 60 Riksmark for en tur.

MT "Monte Sarmiento" i Nærøyfjorden, 1935. Ukjent fotograf/ Bergens Sjøfartsmuseum
Riggen til MT "Monte Sarmiento". Ukjent fotograf/ Bergens Sjøfartsmuseum

Bergen

KdF-turene til Vestlandet hadde blant annet Hamburg og Bremerhaven som start og slutthavn, og hadde gjerne Sognefjorden som nordligste destinasjon, før skipet gjorde vendereis. I Bergen kunne turistene beskue byen fra Byfjorden mens en guide fortalte om byen over skipets høyttalere. I løpet av de seks årene KdF varte deltok rundt 800 000 passasjerer på 673 sjøreiser. Bare i 1937 ble det gjennomført 77 KdF-turer med rundt 96 000 tyskere til Vestlandet, og nesten alle var innom Byfjorden i Bergen. Siden skipene sjelden la til kai, inngikk de ikke i statistikk over cruiseanløp og passasjerantall i Bergen.

Bergen sett fra Nyhavn i Sandviken, mai 1935. Ukjent fotograf/ Bergens Sjøfartsmuseum.

På tur med MS "Monte Sarmiento" i 1935

Dette albumet viser KdF-skipet MS «Monte Sarmientos» tur til Vestlandet, 13-18. mai 1935. Det inneholder offisielle foto fra turen, private foto og trykksaker, blant annet menyer for de ulike dagene og program for reisen.

Bergens Sjøfartsmuseum
Fotograf ukjent/ Bergens Sjøfartsmuseum
Ukjent fotograf/ Bergens Sjøfartsmuseum
Bergens Sjøfartsmuseum

En billett i albumet viser at herr Willi Bretag hadde seng nr. 2 i lugar 255. Passasjerene til denne reisen hadde ombordstigning på skipet i Hamburg den 12. mai, dagen før avreise. De reisende kom til Hamburg med tog som var spesialbestilt bestilt til KdF- turen. Togene ankom hovedtogstasjonen i Hamburg ved Überseebrücke, herfra skulle de reisende ta seg rett frem til skipet. Det var viktig at gyldig billett kunne fremvises under hele reisen, det var flere billettkontroller under turen.

Foto: Bergens Sjøfartsmuseum
Søndag 12. mai 1935 var det ombordstigning på KdF-skipet "Monte Sarmiento". Dagen etter la det fra kai i Hamburg på vei til Vestlandet. Ukjent fotograf/Bergens Sjøfartsmuseum
Ukjent fotograf/Bergens Sjøfartsmuseum

Heller ikke på denne reisen la skipet til kai i Norge. Det plukket opp los ved Kopervik og dro deretter til Sognefjorden, Hardangerfjorden og to ganger til Bergen. Den andre gangen i Bergen var ikke planlagt. På grunn av uventet snøvær natt til 16.mai, besluttet kapteinen å returnere til Bergen og ligge på Puddefjorden til været lettet. Her ble skipet liggende over natten før snøværet lettet og "Monte Sarmiento" kunne fortsette turen tilbake til Hamburg.

Kilder:

-Schallenberg, Claudia 2010 “Kreuzfahrt untem Hakenkreutz. Die KdF-Seenreisen nach Norwegen». I: Tiller (Ed. Kinzler, Sonja og Tillmann, Doris). Nordlandsreise. Die Geschichte einer touristischen Entdeckung -Bergens Arbeiderblad 16.05.1935: «Det plutselige snefaldet voldte vanskeligheter for skibsfarten».

Se hele albumet "MONTE SARMIENTO" på Digitalt museum: