Kleda har alle stader vore ein viktig markør for sosial posisjon og sivil status. Konfirmasjonskleda har endra seg over tid, med annan drakt- og klesskikk, og er ikkje lenger nokon sterk markør for å skilje barn, ungdomar og vaksne.
Tidlegare var konfirmasjonskleda viktige på fleire måtar. For mange var konfirmasjonen første gong i livet at dei fekk heilt nye klede, sydde til akkurat dei. Dette var i tillegg vaksenklede som markerte at guten, eller jenta, no var ein del av dei vaksne sine sosiale og økonomiske samanhengar. Vi kan vel tenkje oss til forventningane som låg i dette, for unge menneske på 1800- og 1900-talet.
I «Osterøy i soge og samtid» er det fleire ostringar som fortel om ungdomstida og korleis familien førebudde nye klede til konfirmasjonen deira:
Olina Hatland, fødd 1861 vart konfirmert i Gjerstadkyrkja oktober 1876. Då hadde ho «lese» hjå presten i Haus tysdag og torsdag kvar veke sidan april. Lina hadde sjølv sydd det meste av kleda sine. Heile sommaren hadde ho og dei seks andre jentene frå Solbjørg-krinsen samrådd om mønster og sting og sydd skjorte, forkle, liv og flatfoldestakk. Livet hadde perlesnor kring opningane og spenne. Perlebeltet var vove og roggebanda var vovne. Konfirmasjonsdagen var første gong Lina rogga håret sitt. Tidlegare hadde det berre vore fletta.
Anna Vassdal (1898-1996) var 14 år då ho sto konfirmant i 1912. Då hadde kleskikken endra seg og ho fekk reise til byen med foreldra for å handle sko og klede. «Det skulle vera kjøpetøy til konfirmasjonskleda.» Etter at kjolestoffet var kjøpt så var det hovudplagg, sko og støvlar som sto for tur. «Ja, eg kunne få ha ein kvit silkeduk! Då sa eg at eg hadde høyrt gjete at dei andre lesarjentene skulle ha hattar. Ja, de kan no kjøpa silkeduk, sa eg, men eg kjem no alder til kyrkje med han!» Anna fortel at mora hadde større forståing for dette enn faren, sidan mora var vaksen opp «ved sjøen» der dei raskare fanga opp nye motar. Anna fekk hatt! «….eg har alder sidan hatt så fin hatt synst eg sjølv.» Kjolesaumen vart gjort av ei flink syerske, som nett hadde sydd ein brurekjole, og brukte same mønsteret til Anna sin konfirmasjonskjole. Anna var godt nøgd: «eg hadde fått so flott konfirmasjonsutstyr at eg kunne no visst reisa til kongen for den del!»
Gullborg Geitrem var konfirmert i september 1939 og fortel at det hadde vore vanleg at konfirmantane hadde kvite kjolar, men no hadde det vorte moderne med fargar. Familien reiste til Bergen for å handle klede og ho fekk ein fotsid kjole i lys blå taft med rosa pynt. Skoa var svarte med sølvreimer og høge hælar. Mørk blå kåpe og raud veske og hatt høyrde med til utstyret. Gutane hadde vanlegvis mørk dress og hatt, men akkurat dette året hadde ingen av gutane hatt fortel ho.
Det må ha vore ekstra spesielt å stå konfirmant i 1945. Olav Presstun fortel at han var konfirmert 9.oktober, berre nokre månadar etter at krigen var slutt. Det var framleis rasjonering og vanskeleg å få tak i klede. Han og mora måtte reise til Bergen for å handle. «Me fekk til slutt tak i ein dress, men ingen skjorta, så ho vart sydd av stripete forsilke. Sko måtte me få laga av ein skomakar i bygda.(…) Eg voks mykje då, og konfirmasjonsdressen nådde midt på leggen, trøya litt framfor albogen.» Det var ikkje betre med gabardinfrakken til 250 kroner – «Han var så stor at eg vaks aldri i han».
Det var nok mange konfirmantar som erfarte at dei nye, og uvante, kleda ikkje passa. For store, eller for små, uansett var det forventningar om at desse kleda skulle vare lenge.
Vi ser at konfirmasjonsklede, slik som andre klede, er prega av mote og økonomi. Dette gjeld også bruken av folkedrakt og bunad. «Vår» konfirmant frå 1912 fortel av klesskikken då har endra seg. Folkedrakta var ikkje lenger i bruk, men den tradisjonelle drakta kjem gradvis attende, som bunad, siste del av 1900-talet. Vi ser av konfirmasjonsbilete at det no er vanleg at jenter på Osterøy får bunad til konfirmasjonen.
Tidlegare var kyrkjeritualet det sentrale, og familie, faddrar, og huslyd elles, var til kyrkje konfirmasjonsdagen. Tradisjonen med å samle familie til feiring, og gje gåver til konfirmanten, har vakse fram, gradvis, utover 1900-talet. Dette har, for dei fleste, vorte ein svært viktig del av konfirmasjonen.