Fabriksarbetare i Viktor Samuelsons fabrik i Kvarnbyn år 1929.
Fabriksarbetare i Viktor Samuelsons fabrik i Kvarnbyn år 1929. Mölndals stadsmuseum Attrbution-ShareAlike (CC BY-SA)

För 100 år sedan myllrade det av folk i Kvarnbyn

Massor av folk i rörelse, massor av industrier och massor av liv. Så såg vardagarna ut i Kvarnbyn för 100 år sedan.

Viktor Samuelsons fabrik "Strumpan" i Kvarnbyn. Foto: Mölndals stadsmuseum Attrbution-ShareAlike (CC BY-SA)

På bilden ovan ser vi fabriksarbetare från Viktor Samuelsons fabrik ”Strumpan”. Fotografiet är taget i Götaforsliden, Mölndals kvarnby 1929. Det här fotot är mycket talande för 1900-talets Kvarnbyn. Vid den här tiden blomstrade industrierna längs forsen som bäst. Detta skapade stor efterfrågan av arbetskraft och det var ständigt liv och rörelse i Kvarnbyn.

1929 köptes Rosenbergs väveri upp av strumpfabrikör Viktor Samuelson från Göteborg. Fabriken byggdes sedan om för tillverkning av färgglada herr- och damstrumpor i ylle. Detta blev en succé.

1982 lades Viktor Samuelsons strumpfabrik dock ner. Men namnet ”Strumpan” lever kvar än i dag. Sedan 2002 finns Mölndals stadsmuseum i Strumpans lokaler.

Vy österifrån på Viktor Samuelsons fabrik "Strumpan", omkring 1940. Till vänster om byggnaden rinner forsen och till höger Kvarnbygatan. Foto: Mölndals stadsmuseum Attrbution-ShareAlike (CC BY-SA)
Viktor Samuelsons fabrik "Strumpan" i Mölndals Kvarnby, 1945-1955. Foto: Mölndals stadsmuseum Attrbution-ShareAlike (CC BY-SA)