main article image

Anker – Borgarsyssel museums gjenstand nummer

Den aller første gjenstanden som ble registrert ved Borgarsyssel Museums samling er et anker: BrM.00001! Ankeret ble funnet under utgravningen av St. Nikolas kirkeruin i 1916.

St. Nikolas var blant annet sjøfarernes helgen og beskytter, og han hadde nettopp et anker som sitt attributt (kjennetegn). Funnet av denne gjenstanden var derfor med på å vise hvilken av Borgs tre middelalderkirker det var man gravde ut. Tidligere hadde nemlig ruinen gått under navnet «St. Marie kirkeruin», fordi man trodde at det var Olav den helliges Mariakirke man gravde ut. Men det viste seg altså å være ruinene etter St. Nikolas kirke, og således burde vel kanskje hovedgaten i Sarpsborg hatt navnet St. Nikolas gate og ikke St. Marie gate?

BrM.00001 Anker