Hans Engnestangen stående ved en vegg med noen av hans diplomer fra skøytekarrieren.

Skøyteløperen Hans Engnestangen fra Hadeland

Skøyteløperen Hans Engnestangen (født 28. mars 1908 på Engnestangen i Vestre Brandbu i Gran kommune, død i Brandbu 9. mai 2003) var en av verdens beste sprintere på 1930-tallet. Hans Engnestangen utgjorde, sammen med Ivar Ballangrud og Michael Staksrud, den såkalte Hadelandstrioen på skøyter.

Oppvekst

Foreldrene til Hans Engnestangen var husmann og skogsarbeider Ole Engnestangen (1871-1959) og Marte Pedersdatter (1873-1954).

Hans Engnestangen fortalte i et intervju at det var to par skøyter på Engnestangen. Det ene paret tilhørte moren og det andre faren. Skøytene var hjemmelagede treskøyter, som ble kalt «trestokk skøyter». De gikk mye på isen, men det var en stor barneflokk som skulle dele på skøytene.

Hans Engnestangen ble raskt en god del bedre på skøyter enn sine jevnaldrende. Sitt første skøytestevne gikk han på Skirstadtjernet rundt 1920. Han gikk på "blekkspannskøyter" som han hadde lånt av søsteren sin. "Jeg ble nummer seks og brukte 92 sekunder på 400 meter", fortalte Hans.

Skøytegruppa i Brandbu idrettsforening hadde ikke ressurser til å hjelpe skøytetalentet. De arrangerte derfor innsamling for at Hans Engnestangen skulle få et par brukbare skøyter og en trikot.

Skøyter
Skøyte

Skøytekarriere

Hans Engnestangen sammen med sovjetiske skøyteløpere. Fotograf: Ukjent

Engnestangen slo igjennom som skøyteløper i 1923 på Bergstjernet i Brandbu, det samme stedet som Ivar Ballangrud slo igjennom. Hans ble kjent som en elegant skøyteløper, og en spesielt god sprinter.

Før krigen sognet Engnestangen til arbeideridrettsbevegelsen. Fra 1928 var han medlem av Arbeidernes Idrettsforbund. Samme år vant han de to korteste distansene under Spartakiaden, som var arbeideridrettens store internasjonale stevne. Engnestangen ble norsk "arbeideridrettsmester" tre år på rad.

Hans Engnestangen var medlem av Brandbu idrettsforening i begynnelsen av karrieren. Men skøytegruppa i Brandbu hadde det trangt økonomisk. Heldigvis for Engnestangen så Peter Sinnerud talentet, og tilbød han arbeid og treningsmuligheter på Hamar. Peter Sinnerud hadde blitt verdensmester på skøyter i 1904 og hadde stor interesse for idrett. På sin gård Fjetre på Hamar, tok han inn flere skøytetalenter i mellomkrigsåra for å legge til rette for trening. Slik ble det til at i sine mest meritterte år, fra 1931 og fram til krigen, gikk Engnestangen for Hamar IL.

Hans Engnestangen ble verdensmester i 1933 og Norgesmester i 1937 og 1938. Han satte flere norgesrekorder og verdensrekorder. Hans rekorder på 500 og 1500 meter, 41,8 og 2.13,8 sto helt til russerne begynte sin fenomenale rekordstorm i 1952.

Engnestangen og Staksrud

Skøyteløperne Staksrud og Engnestangen har litt moro på trening. Fotograf: Ukjent

Michael Staksrud, Ivar Ballangrud og Hans Engenstangen utgjorde den såkalte "Hadelandstrioen" før krigen. De reiste mye sammen, både i konkurranser og på trening. «Vi var i fra Hadeland og var de beste i verda, noen år, så vi måtte hjelpe hverandre», sa Hans Engnestangen i et intervju.

Ivar Ballangrud var fire år eldre og gikk for en annen klubb enn de to andre i Hadelandstrioen. Staksrud og Engenstangen var jevngamle og begge medlem i Brandbu IF. På 1930-tallet bodde og arbeidet de begge hos Peter Sinnerud. Slik ble det til at konkurrentene Staksrud og Engnestangen ble særlig gode venner. De var på treningsleir på Krim halvøya sammen, gikk skøyteløp i Russland og trente mye sammen på Hamar. Fra 1933 til 1940 var de nesten hvert eneste år i Davos i Sveits.

Etter karrieren

Under krigen arbeidet Hans Engnestangen som idrettsinstruktør for det nazistiske idrettsapparatet, og deltok selv som konkurrent i stevner i Norge, så vel som i Tyskland.

I 1950-åra ble Engnestangen skøyteinstruktør for Norges Skøyteforbund. Han hadde opphold som trener i Sverige, Russland og i Sveits. Senere var han banemester og trener på Jevnaker til 1972.

I forbindelse med vinter OL på Lillehammer hadde lokalavisen intervju med Hans Engnestangen. Han var da en særdeles sprek 86-åring, som fortsatt gikk på skøyter på Randsfjorden.

Hans Engnestangen på Digitalt Museum

Litteratur og kilder

Engnestangen, Hans: «Hvorfor jeg er medlem av NS» i Aandalsnes Avis 12.1.1944. Jorsett, Per: Artikkel om Hans Engnestangen i Norsk biografisk leksikon, digital utgave. Randsfjordmuseet, Internarkiv Hadeland Folkemuseum, Utstillinger, Skøytehistorie på Hadeland. Artikkel om Hans Engnestangen på Wikipedia og Lokalhistoriewiki.