main article image

Flygverkstad på Malmen 100 år

I november 1919 bildades Centrala Flygverkstaden Malmslätt i syfte att underhålla och tillverka svenska militära flygplan och instrument till dessa. Vid starten rekryterades en optikexpert från Tyskland, Franz Kilger, som ledde arbetet på verkstäderna.

Verksamheten på verkstäderna har sedan fortsatt genom åren även om namn och hemvist ändrats. Centrala Verkstaden Malmslätt var benämningen från år 1936 och därefter blev verksamheten en del av Försvarets Fabriksverk (FFV). Från 1991 var Celsius huvudman och från år 2000 är Saab ansvarig för verksamheten.

För att uppmärksamma 100-åringen visas nedan ett axplock av fotografier från det tidiga CVM samt föremål ur Flygvapenmuseums samlingar som tillverkats på CVM.

Vidare läsning

Larsson, Lars-Erik: Flyginstrument på Malmen 1919-1999