Lars Widenfalk: House of Tango
Lars Widenfalks skulpturer befatter seg gjerne med rommet. Gjennom enkle, formalistiske grep skaper han rom i rommet. Utgangspunktet for skulpturen House of Tango er en stor stenplate, hvorpå det hviler fire søyler som bærer to gavler og en tverrbjelke. To stenblokker danner en trapp på hver sin side av rommet. Hele strukturen er utformet i granitt.
Ved å legge til rette for at betrakteren skal tre inn i rommet som skulpturen utgjør, aktiviserer Widenfalk sitt publikum og inviterer dem inn i kunstverket. Rommet som skulpturen utgjør er i seg selv passivt, men rommet aktiviseres ved at publikum selv tar det i bruk. Ved andre liknende skulpturer har Widenfalk plassert gjenkjennelige skulpturfragmenter inne i rommet som en aktivator.
Tittelen House of Tango kan gi assosiasjoner i flere retninger. Dansen tango, som tittelen henspiller på, forknyttes gjerne med lidenskap av den sterke sorten, heri ligger forelskelse, men også sjalusi. Samtidig har tangomusikken også et tilsnitt av melankoli og savn av lidenskap. På samme måte har skulpturen en tvetydighet, som kan relateres til tosidigheten i tangoen. Ved å være invitere publikum inn i et tomt rom leker kunstneren med publikums forventninger til rommet. Fraværet av innhold kan også være en kommentar til vår tidsånd, hvor det ytre gjerne får mer fokus enn det indre.