main article image

Larsens puslespill - verden i biter fra Flekkefjord

Larsen puslespill er en norsk klassiker, produsert av familiebedriften Larsen i Flekkefjord siden 1949. Puslespillene kjennetegnes av en fast papplate med en ramme rundt som gjør puslingen lettere. Mange av motivene er produsert i femti år, og læringsspillene for geografi, naturfag, språk og regning er elsket av barn, foreldre og skoler i hele verden.

Lars Andreas Larsen startet et trykkeri i 1949. Hans sønn Pål fikk i 1952 et puslespill i gave fra sin tante i Amerika. Det var laget av solid papp, og hadde en fargerik tegning av en cowboy. Dette er det puslespillet Pål Larsen fikk av sin tante i Amerika i 1952, som startet hele eventyret.

Kjellerfabrikk

Faren la merke til at femåringen lekte mye mer med dette enn andre puslespill. Norske lekebutikker hadde ikke slike puslespill, og Larsen bestemte seg for å starte produksjon selv, i starten som en ren "kjellerfabrikk" i egen bolig. Han skaffet en gammelt stansemaskin fra en tøffelfabrikk, og en gammel Singer symaskin som han bygget om til å kunne produsere stanseverktøy. Lagt sammen med trykkeriets fargetrykk på papp var Larsens puslespill et faktum.

Prinsipper for puslespill

Larsens Norgeskart-puslespill er det motivet som er produsert lengst. Det har gjort generasjoner av norske barn kjent med landets geografi.

Prinsippene for Larsens puslespill oppsummerte de selv slik, både i starten og over femti år etter:

•Et kvalitets puslespill må være laget av solid kartong. Dette slik at barnene kan få et godt grep omkring brikkene, og selvfølgelig også for hindre at de brekker. •Antallet brikker må passe til tegningen og den aldersgruppe puslespillet er laget for. •Puslespillene må ha fast ramme og en plate under brikkene for å gjøre dem lettere å leke med å enkle å lagre. •Barn vil heller ha et lett puslespill som de kan legge flere ganger enn et vanskelig et som de ikke klarer å legge. •Når barnene har lagt puslespillet mange ganger vil de gjenkjenne formene på brikkene og vite hvor på puslespillet de hører hjemme. Det er derfor viktig å lage puslespillene med brikker i forskjellige former. • Ved å lære å gjenkjenne formene på puslespill-brikkene vil barn også lettere lære å gjenkjenne andre former, slik som bokstaver og ord når de lærer å lese.

Verdenskartet er produsert siden 1966, bare oppdatert med endrede landegrenser.

I starten produserte Larsen for andre forlag, men i 1960 etablerte firmaet sitt eget varemerke, som "Lasses puslespill". Stjernelogoen og navnet Stjernespill kom på plass i 1964, sammen med L.A.L. Flekkefjord. Etter 1990 ble varemerket endret til Larsen, som fungerte bedre utenlands, sammen med den røde stjernen.

I 1975 flyttet firmaet til nye lokaler i Flekkefjord, som senere har blitt utvidet i 1988 og 1993. Maskinparken er i stor grad bygget spesielt for å lage denne spesielle typen puslespill.

I 2006 besto bedriftens standard sortiment av mer enn 300 forskjellige puslespill. Noen av dem hadde tekst på opptil 20 forskjellige språk. Motivene varierte fra bilder og tegninger til pedagogiske opplegg innen matte, geografi, språk og naturfag.

Pr. 2017 driver tredje generasjon Larsen bedriften med ti ansatte, samme store sortiment, og eksport av 90% av produksjonen.

Larsen-puslespill i norske museer: