Halvdan Hafsten fotografert i sitt hjem i 1987 i forbindelse med et intervju i Stavanger Aftenblad. I bakgrunnen sees Arne Ekelands Vårbilde (1941). Håvard Bjelland

Halvdan Hafsten: 1 samler og 8 kunstnere

Halvdan Hafsten (1905-1990) bygget i løpet av en 50 års-periode opp en samling med åtte kunstnere fra sin samtid: Reidar Aulie, Harald Dal, Arne Ekeland, Erling Enger, Kai Fjell, Ragnar Kraugerud, Thorbjørn Lie-Jørgensen og Alexander Schultz. I denne utstillingen har vi valgt å legge ekstra vekt på det personlige forholdet mellom samleren og kunstnerne.

Hafsten var en visjonær og fremtidsrettet samler med et stort ønske om at hans samlervirksomhet skulle glede kommende generasjoner. Bildene ble som regel valgt ut i dialog med kunstnerne, og dette nære båndet mellom samler og kunstner har helt klart bidratt til samlingens høye kvalitet. Han var også opptatt av å ikke la samlingen vokse i alle retninger, men holdt seg til sine utvalgte åtte. Det var spesielt deres form- og fargesans som appellerte til Hafsten, han foretrakk malerier som søkte videre enn en rent naturalistisk gjengivelse av motivet.
Gjennom årene som samler pleiet Hafsten personlig omgang med de åtte kunstnerne og flere av dem ble hans nære venner. Han besøkte dem hjemme og på atelieret, ofte i følge med andre kunstnere eller fagpersoner som han brukte som konsulenter. Samlervirksomheten var til stor glede for Hafsten og han brukte mye tid på å dokumentere og samle informasjon om sine kunstverk. Han ba alle kunstnerne om å skrive om bildene han kjøpte av dem, og han bygget opp et stort arkiv med dokumentasjon om deres utstillingsvirksomhet, samt utstillinger som han etter hvert lånte ut sine bilder til.

Filmen er laget av Tord F. Paulsen / Holt & Paulsen

Se bilder fra utstillingen

Finn kunstverk fra Hafstensamlingen på Digitalt Museum

Halvdan Hafstens samling består av til sammen 208 malerier, tegninger og akvareller, laget av åtte kunstnere fra den norske mellomkrigsgenerasjonen. Verkene tilgjengeliggjøres gradvis på digitalt museum, i mellomtiden kan du studere de mest kjente oljemaleriene her.