main article image

Thomas Fearnley, "Labrofossen",1837

Thomas Fearnley (1802 - 1842), «Labrofossen», 1837

Den imponerende fossen dominerer ikke bare bildets sentrum, det virker også som om lyset i bildet strømmer ut av den. Himmelen er dekket av lave skyer. Likevel er enkelte trær ved bredden, en gård høyt oppe i fjellsiden og det opprørte vannet dramatisk opplyst.

En tegning som Fearnley utførte ved Labrofossen 5. juli 1836, viser at fossen er korrekt gjengitt i maleriet, men at lysvirkningen og de høye fjellene i bakgrunnen er blitt lagt til i atelieret. Også ørnen på tømmerstokken er et resultat av kunstnerisk frihet. Den fører betrakterens blikk inn i rommet og symboliserer samtidig naturens kraft. Her ser vi hvordan Fearnley hentet teknikk og arbeidsmåte fra Johan Christian Dahl. Detaljerte skisser utført ute i naturen blir senere, i atelieret, med oljemaling på lerret, satt sammen til et nytt landskap.

Fearnley var en ekte kosmopolitt som på lange reiser mellom England og Sveits, Italia og Norge stadig var på leting etter stemningsladede landskapsmotiver til kunsten sin.

Thomas Fearnley, «Labrofossen»,1837, olje på lerret, 32 x 49 cm, Oscar Johannessens samling Jan Haug
Utsnitt: Thomas Fearnley, «Labrofossen»,1837, olje på lerret, 32 x 49 cm, Oscar Johannessens samling Jan Haug

Order this image

Share to