main article image

Johanna Bugge Berges skisser og tegninger

I museets arkiv har vi en fantastisk skatt etter Johanna Bugge Berge. Hun var datter av professor Sophus Bugge og hun var gift med folklorist og historiker Rikard Berge. Hun fulgte med sin mann på hans reiser rundt omkring i Telemark. Han skrev ned traderte minner, mens hun kopierte motiver fra folkekunsten.

Nydelig kisterose

Dette er ei kisterose som opprinnelig er malt av kunstneren og husmannen Olav Torjusson (1754-1828) fra Vinje i Telemark. Torjusson er kjent for dekorarbeider og hele interiører. Han både snekret, laftet, malte og drev med treskjæring. Han var også en av kunstnerne som skapte den såkalte Telemarksrosa, som Telemark Museum har i logoen sin.

Fra Middelhavet til Rauland

De svungne bladene er akantusranker. Akantusranken er et motiv som har reist langt i både tid og rom. Planten akantus vokser ved Middelhavet og er kjent fra antikken i både gresk og romersk kunst. I Norge kom akantusranken inn i folkekunsten med barokken fra tidlig på 1700-tallet. Men dette er en akvarell malt på papir, av kunstneren Johanna Bugge Berge (1874-1961). Hun kopierte motiv fra folkekunsten gjennom tegning og akvareller.

Samlet tradisjonsmateriale for museet

Johanna var gift med folkeminnegranskeren Rikard Berge, som var en av de første bestyrerne på det som den gang het Fylkesmuseet for Telemark og Grenland. Sammen reiste de mye rundt i Telemark på første halvdel av 1900-tallet. Der dokumenterte de folkekunsten de fant i stuer, bur og loft. Mange av hennes arbeider er i Telemark Museums eie.