Bauta til minne om Borgartinget
Bauta til minne om Borgartinget Foto: Vattekar, Mona Beate / Østfoldmuseene

"Til minne om Borgartinget" - Borgartingsbautaen på Borgarsyssel Museum

I 1960, omkring 800 år etter at Borgartinget ble etablert som lagting, avduket daværende kronprins Harald en bauta til minne om Borgartinget i Ruinparken på Borgarsyssel Museum. Kronprinsen holdt en kort avdukingstale som ble sendt direkte på NRK radio. Avdukingen fant sted 27. mai 1960, og hovedtaler for dagen var høyesterettsjustitiarius Terje Wold.

Takket være en storslagen gave til museet fra The Kellner Partington Paper Pulp Co (Borregaard), som skjenket museet 1,5 dekar til arrondering av museumsområdet, og først og fremst Ruinparken, ble det nå mulig å gjennomføre stadsingeniør Wisløffs plan om å reise en bauta til minne om Borgartinget så nær tingstedet som mulig. I Borgarsyssel Museums årsberetning for 1960 finner vi en detaljert beskrivelse av sakens gang:

(...) "På forespørsel hadde gårdbruker Kåre Vik, Berg, velvilligst overlatt til museet en stor obeliskformet natursten som lå i hans skog. Under flytningen viste imidlertid stenen seg å være altfor skifrig og løs. Man måtte derfor gå over til en tidligere plan som også innebar litt av en antikvarisk rednings-aksjon. Ved utrasning i et sandtak var en praktfull stensetning ved gården Haugen i Borge etter hvert blitt redusert til en enkelt stående sten, mens en annen var knekket i fallet. Med sin opprinnelige høyde på 5 meter hadde den usedvanlige dimensjoner. Grunneieren, gårdbruker Johan G. Haugen, stilte med stor elskverdighet stenen til disposisjon. Universitetets Oldsaksamling ga tillatelse til å flytte stenen, noe som ble besørget av Sarpsborg ingeniørvesen, som også foresto den ganske kompliserte reisning, idet den måtte kombineres med en sammenliming av de to blokkene. For å prøve en ny metode, ble limingen utført gratis av firma Sig. Hesselberg, Oslo, åpenbart med helt utmerket resultat. Stenen ble forsynt med en meget enkel tekst "Til minne om Borgartinget", samt første setningen i Borgartings-lovens kristenrett etter norsk kodeks. I krets ved bautaen ligger fire rullestener som viser Borgartingslagens 4 "fylker" langs kysten omtrent fra Küngelv til Skien - Ranrike, Vingulmork, Vestfold og Grenland... (...).

Til minne om Borgartinget Vattekar, Mona Beate / Østfoldmuseene
Første setningen i Borgartingslovens kristenrett. Vattekar, Mona Beate / Østfoldmuseene

På moderne norsk lyder den første setningen i Borgartingslovens kristenrett slik: «Det er det første i lovene våre, at vi skal bøye oss mot øst og gi oss under Kristus, ta vare på kirker og prester». Oversettelsen er hentet fra Borgartings eldste kristenrett, versjon 1 etter AM 78 4, oversatt av Eyvind Fjeld Halvorsen.

Borgartinget var det yngste av Norges fire lagting i middelalderen. Tinget ble, ifølge skriftlige kilder, holdt på Mariakirkens kirkegård, som mest sannsynlig lå på innsiden av vollen som Olav Haraldsson anla til vern av middelalder-byen Borg (Sarpsborg).

Artikkelen er tidligere publisert på Østfoldmuseenes hjemmesider.

Kilder:

Halvorsen, Eyvind Fjeld Rindal, Magnus (2008): De eldste Østlandske kristenrettene. Østfoldarv VI (1961-62), utgitt av Fylkeskonservatoren i Østfold