"Bestemor" Karen Holtet. Svart/hvitt postkort fra arrangementet "Familien settes på museum". Polyfoto, Sarpsborg / Vardings trykk

"Familien settes på museum" - Smaalensmarken 1958 og Karen Holtet

Høsten 1958 flyttet en hel familie inn på Borgarsyssel Museum. Utgangspunktet var museets nye storsatsning, utstillingen «Rakkestad i sentrum», hvor museet ønsket å levendegjøre sin betydelige samling fra Rakkestad, deriblant 1700-talls bygningen Bærbystua.

ANNO 1789

På ekte «anno vis» ble en moderne familie flyttet tilbake til 1789, og Bærby-stua ble familiens bolig i en drøy uke. Familien besto av Yngvar og Dagny Olsson fra Fredrikstad, deres 10 år gamle datter Lise Mette, samt den 72 år gamle «bestemoren» Karen Holtet fra Rakkestad. Omkring 7000 øst-foldinger fra by og bygd hilste dem med jubel da de ble behørig presentert. Både kua og familien ble veid, slik at trivselen kunne registreres i kalorier og gram når de igjen skulle flytte tilbake til vår tid. I tillegg til kua Granlin, som var innlånt fra Borregaard hovedgård i anledning arrangementet, hadde familien også høner på gården.

Familien skulle bo og klare seg i Bærbystua med gammeldagse hjelpemidler, og fikk oppgaver som de skulle løse hver dag. De måtte hugge ved, tenne opp med ildstål, melke for hånd, kinne smør, bake lefser, koke grøt, reparere sko, lage såpe, støpe lys, karde ull, vaske og mangle (stryke) lintøy, forberede gjestebud med mer. Til og med taktekking sto på arbeidsplanen før uken var over!

Plakat fra Smaalensmarken 1958 Foto: Østfold fylkes billedarkiv

NRK radio hadde sending åtte dager i strekk fra søndag 30. august til søndag 7. september. Programmet ble direktesendt på radio klokken 19.30 på hver-dager og klokken 20.25 på søndager, og ble ledet av Jan Frydenlund. Det var daglige underholdningsprogram med blant annet en spørrekonkurranse som var knyttet til de aktuelle oppgavene familien hadde å løse. Familien og Karen Holtet måtte fortelle publikum og radiolytterne hvordan de hadde løst eller ikke løst dagens oppgaver. Den siste søndagen var det gjestebud på museet, og mange tusen mennesker møtte frem.

Arrangementet vakte enorm interesse og fikk bred omtale i dags- og ukepressen over hele landet og langt utenfor. Lydfilmavisen brakte opptak, og til og med britisk fjernsyn laget et program. Hele 30.000 besøkende var innom museet i løpet av en uke, og det ble trykket opp flere tusen julekort fra familiens liv i Bærbystua.

Svart/hvitt postkort med julehilsen fra Bærbystua. Fra arrangementet "Familien settes på museum" Fotograf: Skau, Enok / Verdens Gang

Karen Holtet ble etter dette hele museets «bestemor», og hun fortsatte å bo i Bærbystua hver sommer helt frem til 1969. Da hadde mellom 40 og 50.000 skoleelever fra hele Østfold oppsøkt henne på hennes plass bak rokken ved grua i Bærbystua.

Foto fra artikkel i Dagbladet Sarpen, 23. mai 1969

Kongens fortjenestemedalje

I 1965 mottok Karen Holtet Kongens fortjenestemedalje i sølv for sitt arbeid for lag og foreninger i Rakkestad, og ikke minst for sin innsats som fore-dragsholder og forteller. I innstillingen til Kongen heter det: "Denne virk-somheten tok særlig omfang etter at hun i 1958 tok del i en radioserie fra Borgarsyssel Museum - en serie som vakte stor oppmerksomhet over hele landet - ikke minst takket være Karen Holtets deltagelse. Gjennom et TV-program på julekvelden 1963 gjorde hun så sterkt inntrykk ved sin livs-visdom, sin fine, enkle fremtreden og sitt fond av kunnskap om den lokale gamle bondekulturen. Fra 1959 har Karen Holtet hvert år bodd på Borgar-syssel museum i de uker tilstrømming av skoleklasser er størst. Her har hun så fortalt og sunget for barna og demonstrert gamle teknikker. På den måten har tusener av ungdommer blitt en verdifull opplevelse rikere".

TV-sendingen på julekvelden 1963 var en direktesending fra Bærbystua på Borgarsyssel Museum, hvor Karen Holtet ble intervjuet av Jan Frydenlund i NRK.

Karen Holtet ble født i 1886 og døde i 1972.

Kilder:

• Borgarsyssel Museums brevarkiv