Stoffprøve, trykt gardin/dekorasjonsstoff, designet av Sissi Bjønness, produsert av Hjula Væveri, omkring 1952. Hjula Veveri

Trykte tekstiler fra Hjula Væveri

I årene etter andre verdenskrig satset Hjula Væveri stort på fargerike interiørtekstiler. I tillegg til å veve bomullsstoffer etablerte fabrikken et eget tekstiltrykkeri, og den fleksible trykketeknikken åpnet opp for å lage nye typer stoffer og mer varierte mønstre. Gjenreisingen førte til økt byggeaktivitet av boliger og offentlige bygg som skoler og hoteller. Trykte gardiner var en del av en ny og lettere interiørstil, og norske designere tegnet mønstre som ble lagt merke til.

Hjulas trykkverksted

Fra filmtrykkeriet Schibbye, Erik

Hjula Væveri etablerte en egen avdeling for stofftrykk i 1938. De første designene med store dekorative blomstermønstre ble vist på "Vi kan"-utstillingen som markerte Oslo Industri- og håndverkforenings 100-årsjubileum samme år. Etter andre verdenskrig satset fabrikken stort på trykte gardiner. Filmtrykk eller silketrykk muliggjorde varierte mønstre. Kari Sorteberg ble ansatt som første fast ansatte designer i 1946. Hjula samarbeidet også med frilansere som leverte trykkmønstre, der vi kjenner til Alf og Gunnvor Sture, Lisa Walldén, Karina Knuthe og Alfred Møller.

Sissi Bjønness

Sissi Bjønness ved arbeidsbordet på tegnekontoret ved Hjula Væveri. Ukjent

I 1949 ble Sissi Bjønness (f. 1924) ansatt som mønstertegner på Hjula. Hun ble der frem til 1955. I løpet av de seks årene tegnet hun noen av de mest markante trykkmønstrene for fabrikken.

Bjønness begynte på Statens Håndverks- og Kunstindustriskole (SHKS) i 1942 som elev i Kjellaug Hølaas' ornamentklasse. I 1946 gikk hun på Kunsthåndverkerskolen i København der hun lærte stofftrykk og praktiserte hos Marie Gudme Leth. Stofftrykket var på 1940-tallet vel etablert i Danmark, også som en del av designundervisningen. I Norge så også flere arkitekter og produsenter mulighetene som lå i stofftrykket til å gi et interiør et distinkt uttrykk. Arkitektene var særlig begeistret for de geometriske mønstrene Bjønness tegnet. I interiørtidsskriftet Bonytt ble de derfor omtalt som arkitektmønstre.

Brukskunstbevegelsen kjempet for god design for folk flest midt på 1950-tallet. Bjønness omtalte også seg selv som brukskunstner. (Vi-vi: "Sissi Bjønness fra Nøtterøy tegner for Hjula Væveri", Tønsbergs Blads julenummer 1953) og var medlem av Foreningen Brukskunsts tekstilgruppe.

Fantasia

Det mest kjente mønsteret Bjønness designet, var et stoff hun selv kalte for Fantasia og som er bygget opp av spisse trekanter, fjelltopper eller isfjell. Det ble lansert i 1953, og ble flere ganger omtalt i Bonytt som var landets ledende tidsskrift innen interiør og design. Veldig mange som er vokst opp på 1950- og 60-tallet forteller at de husker dette mønsteret fra sin barndom, selv om det ikke finnes tall på hvor mange meter fabrikken trykket opp av mønsteret.

Skisser til Fantasia

Malt skisse til trykt dekorasjons-/ gardinstoff, designet av Sissi Bjønness, produsert av Hjula Væveri, 1952.

Høsten 2018 ble designeren Sissi Bjønness, som nå heter SIssi Bull, intervjuet av Teknisk museum. Museet fikk låne skissene hennes fra årene hun jobbet på Hjula, og de har vi generøst fått avfotografere. Fantasia er det mønsteret som hun laget flest skisser til. De spenner fra frie versjoner over samme tema til nøyaktige skisser til ferdig produkt med fargekoding for trykkeriet.

Bjønness' mønstre for Hjula

I tillegg til bestselgeren Fanstasia, designet Sissi Bjønness seks mønstre for Hjula i perioden 1950-55. Teknisk museum har stoffprøver i arkivet i prøvebøker av de fleste av dem. Museet har også fotografier fra Teigens fotoatelier som viser stoffene og de avfotograferte skissene. Sissi Bjønness satte navn på sine design, men disse ble ikke videreført av fabrikken.

Bjønness' mønstre i kronologisk rekkefølge er: Prim fra 1950, Ranke 1950, Banan 1950, Fiskeøyne 1951, Hengepil 1952 og Jumbo 1955.

Gardinene i bruk

Stefan-gården Teigens Fotoatelier

De trykte gardinene ble brukt i private hjem og i de mange offentlige bygningene som ble reist i årene etter andre verdenskrig. Det ble også bygd nye hoteller i hovedstaden. Et av disse var Stefan-hotellet i Rosenkrantzgata der Thon Hotel Rosenkrantz nå ligger. Arkitekt var F.S. Platou og hotellet stod ferdig i 1953. Design Ranke er her brukt på ett av hotellrommene. Bjønness sa selv i et avisintervju at hun syntes det var stort "å se sine egne mønstre ... på et stort hotell som f.eks. i Stefanhotellet." (Vi-vi: "Sissi Bjønness fra Nøtterøy tegner for Hjula Væveri", Tønsbergs Blads julenummer 1953)