Helmer Garthmans arbetskompisar är ute med båt och fiskar. En man tittar i kikare utöver vattnet och den andre rensar fisk på ett tidningspapper. Näset, 1950-tal. Skänkt av sonen Alf Garthman som arbetade under många år på Mölndals stadsmuseum.

Quiz: Kan du söka i DigitalMuseum?

Utmana dig själv i ett DigitaltMuseum-test. Alla svar kan du hitta om du söker dig runt i vår databas. Det finns mer än vad du kan tro här, både foton och föremål: Fågel, fisk och mittemellan.

Snabb genomgång av hur du söker på DigitaltMuseum

Om du känner dig säker på hur du använder dig av DigitaltMuseum så kan du scrolla dig vidare till Quizet direkt.

På startsidan finns en sökruta där du kan skriva i ett valfritt sökord (precis som du gör när du till exempel använder Google). Här i exemplet använder vi ordet ”vas”.

Då får du upp ett sökresultat som visar alla vaser som finns registrerat i vår databas. Klicka på en bild för att ta dig vidare till föremålet/fotot.

Här finns all information vi har om föremålet/fotot.

Alla föremål och foton har ett identifikationsnummer. Skriver du in det numret i sökrutan kommer du direkt till det föremålet/fotot igen.

Vissa föremål/foton finns det extra mycket information om. Under rubriken ”Historik” finns då en understruken länk att klicka på som för dig vidare till en flik där det finns informtion om till exempel en person eller varumärke.

Quiz

Handdocka

Fråga 1. Drutten var en av figurerna i barnprogrammet "Drutten och Gena" som sändes på SVT mellan 1973 - 1988. Vilket land kom programmet ifrån?

1. Japan X. Tjeckoslovakien 2. Sovjetunionen
Kaffebryggare

Fråga 2. Vad kallades kaffebryggaren i folkmun?

1. "Madame Vassieux " X. ”Don Pedro” 2. "Don quijote"
Bordsduk

Fråga 3. Vad kallas tekniken som duken är gjord i?

1. Gaffelvirkning X. Knyppling 2. Påtning
Lindgrens Lanthandel

Fråga 4. Var låg Lindgrens Lanthandel?

1. Kungsbackavägen 2-6 X. Gamla Riksvägen 42 2. Villagatan 10
Bosgårdens barnträdgård 1938-1945.

Fråga 5. Bosgårdens barnträdgård, Mölndals första förskola/daghem, låg först i Församlingshemmet Broslätt, men flyttade senare till det här huset på nuvarande Lekskolegatan. Huset var från början en herrgård men användes senare till andra verksamheter. Vad av alternativen nedan användes huset inte till?

1. BB X. Norges hus 2. Yrkesskola
Jörgen Jörgensen justerar bestrykningsverket på PM5.

Fråga 6. Pappersbruket var en stor arbetsgivare i Mölndal, vad hette fabriken?

1. Papyrus X. Södra Cells 2. Frenckells pappersfabrik
Lärarinnan Agda Carlson vid katedern, ca 1950.

Fråga 7. Lärarinnan Agda Carlson vid katedern. På vilken skola i Mölndal arbetade hon?

1. Götiska Förbundets friskola X. Kvarnbyskolan 2. Grevedämmets skola
Brandkåren (Viktualieföreningens affär) vid Kvarnbygatan (idag: Gamla torget 41), 1930-tal.

Fråga 8. Bilden från 1930-talet visar Brandstationen som låg vid det som idag kallas Gamla torget i Mölndal. Huset uppfördes redan 1866 som Viktualieföreningens affär. Vad var en Viktualieförening?

1. Ett slags kooperativ X. Ett slags byalag 2. Ett monopol
Missionskyrkan i Kållered med ungdomsgården.

Fråga 9. Missionskyrkan i Kållered (idag: Ekenkyrkan), när invigdes den?

1. 1873 X. 1884 2. 1923
Skolplansch

Fråga 10. Vad är skogsharens latinska namn?

1. Oryctolagus cuniculus X. Lepus Timidus 2. Castor fiber
Ikeavaruhuset i Kållered.

Fråga 11. Vilket år invigdes Ikea i Kållered?

1. 1972 X. 1979 2. 1968
Flabäcken - en bäck som ligger i Flabäck.

Fråga 12. Vad är speciellt med Gränsstenen vid Flabäck?

1. Den är gjord av den ovanliga bergarten porfyr. X. Här hölls fredsförhandlingar på 1500 - 1600-talen. 2. Gustaf VI Adolf invigde stenen.
Börjesgården sommartid

Fråga 13. Börjesgården är från början en gård från 1600-talet, ifrån en by som heter Torpet och låg ett par hundra meter öster om gårdens nuvarande plats. Husen i byn flyttades under det så kallade laga skiftet. När flyttades Börjesgården?

1. 1848 X. 1850 2. 1852
Stol Anders son, Johannes

Fråga 14. På Mölndals stadsmuseum finns en unik samling äldre möbler från Lindome. Under 1700-talet började hantverksskickliga bönder där snickra möbler som en bisyssla till jordbruket. Alla möbler finns även att se här på DigitalMuseum. Vad kalls stolsmodellen på bilden?

1. No:1 X. "Göteborgsstol" 2. "Nollstol"

De rätta svaren!

Lyckades du få alla rätt? Fråga 1: 2. Sovjetunionen Fråga 2: X. ”Don Pedro” Fråga 3: 1. Gaffelvirkning Fråga 4: X. Gamla Riksvägen 42 Fråga 5: X. Norges hus Fråga 6: 1. Papyrus Fråga 7: 2. Grevedämmets skola Fråga 8: 1. Ett slags kooperativ Fråga 9: 2. 1923 Fråga 10: X. Lepus Timidus Fråga 11: 1.1972 Fråga 12: X. Här hölls fredsförhandlingar på 1500 - 1600-talen. Fråga 13: X. 1850 Fråga 14: 2. "Nollstol"