Klisjéer for firefargetrykk.
Klisjéer for firefargetrykk. Foto: Norsk grafisk museum

Det trykte bilde (utstilling på IDDIS - Norsk grafisk museum)

Dette er en smakebit på den delen av utstillingen som handler om det trykte bilde. Med trykkekunsten ble det utviklet nye teknikker for å trykke og masseprodusere bilder både alene og sammen med tekst.

Ulike trykketeknikker

Det er utviklet mange ulike trykketeknikker, og ulike måter å reprodusere bilder på. Potettrykk har sikkert de fleste prøvd, og det er kanskje den aller enkleste måten å trykke et bilde på: som et stempel. I tillegg finnes flere titalls trykkemetoder.

Trykk og reproduksjon

Noen av disse metodene viste seg veldig godt egnet til å reprodusere bilder, det vil si å gjengi bilder i et stort antall. Vi forteller om hvordan bilder kunne reproduseres før trykkekunsten, og hvordan trykking gjorde det mulig å masseprodusere bilder i enda større grad.

Eksempler på trykk og reproduksjon

Klisjéanstalten

Fotografiet ble oppfunnet i 1839, men ikke før i 1881 kunne man gjengi et foto på trykk i for eksempel en avis. Da måtte man først lage en såkalt klisjé av fotoet. I utstillingen forteller vi om denne tid- og arbeidskrevende prosessen som involverte flere yrker og syreetsing av metallplater.

Avisfotografiet

I dag er fotografiet en viktig del av både trykte aviser og nettaviser, men det var ingen selvfølge i aviser på slutten av 1800- og begynnelsen av 1900-tallet. Både økonomi og holdning til fotoene spilte en rolle her.

Avistegnere

I noen tilfeller var avistegningen viktigere, og fylte i en periode rollen som pressefotografen fikk senere. Avistegnerne kommenterte sin samtid, ofte med krass og satirisk brodd – en ytringsfrihet som er under press i dag.