main article image

Stedet der de store stjernene spilte

Danserestauranten på Glomdalsmuseet kan skilte med at store internasjonale artister som Robertino, Mungo Jerry og The Deep River Boys har stått på scenen der, og at mange fra lokalbefolkningen som har slitt ut noen dansesko.

Dansen, i den første tiden, var på bakken utenfor den gamle administrasjonen. Musikken kom fra en sveivegrammofon som sto i vinduet i første etasje. I 1936 ble den første innendørs dansearenaen bygget, denne benyttes i dag som lager for vogner og sleder. Utover på 1950-tallet så man et økende behov for en overbygd dansepaviljong, samt mer moderne fasiliteter som WC og et bedre utstyrt kjøkken. Tilstrømningen av turister som ønsket matservering var økende. De som fikk i oppgave å tegne bygget og inventaret var arkitekt Are Vesterlid (1921-2013) og interiørarkitekt Hans Østerhaug. Disse to fikk tildelt Treprisen i 1962 blant annet på bakgrunn av jobben med danserestauranten i Elverum. Planene for bygget var ferdige i 1957. Budsjettet ble kraftig overskredet, men med en garanti fra Elverum kommune sto bygget ferdig i juni 1960.

Møte med de store stjernene

Foto: Emir Curt / Anno Glomdalsmuseet

De aller fleste store norske og skandinaviske stjernene fra den tiden var på Glomdalsmuseet, men også kjente internasjonale artister, som Robertino, Mungo Jerry, Charlie Pride, Pretty Things og The Deep River Boys, for å nevne noen. Fra Sverige kom artister som Tore Skogmann, Lill Babs, Boris Lindquist, Eva Rydberg, Kikki Danielson, Svenne & Lotta, samt kjente band som Sven Ingvars, Thorleifs, Vikingarna og Sten & Stanley. Blant de store norske artistene var det knapt noen som ikke opptrådte på museet. Vi nevner allikevel Wenche Myhre, Jens Book-Jensen, Benny Borg, Grethe Kausland, Little Sofus, Nora Brocksted, Knutsen & Ludvigsen, Åse Kleveland, Hanne Krogh, Grynet Molvig, Torhild Lindal, Inger Lise Andersen, Hans Petter Hansen, Jahn Teigen og kjente band som The Pussycats, Gluntan, The Vanguards, Ole Ivars, Dizzie Tunes, The Starlights of Oslo, Unit Five, Arman Sumpe Dur Express, Cool Cats, og ikke minst, Kjell Karlsens orkester, som var her en rekke ganger. I tillegg hadde også lokale artister og band en viktig arena ved museet. Her kan nevnes Vidar Sandbeck, Alf Prøysen, Egil Storbekken, Akselsens orkester, Doodle Bugs, Odd Antonsens orkester, New Nashville Group, Wakanda, Dandy Girls og Katho.

Åpningsshowet

Foto: Emir Curt / Anno Glomdalsmuseet

Under det store åpningsshowet 6.juni var det et stjernelag med rockekongen Roald Stensby and his Rocking Dukes, Elisabeth Grannemann og Jømna Trekkspillklubb med Johan Elsmo som stod for underholdningen. Over 3000 publikummere kom for å overvære denne begivenheten. Fra 1960 og frem til 1982 ble det arrangert show og dans nesten hver helg, fortrinnsvis på søndager, fra mai til starten av september. I sommermånedene var det også dans på onsdager. På søndagene var det, frem til midten av 70-tallet, vanlig med show av ulike slag før dansen startet senere på kvelden. I disse showene opptrådte som regel kjente band og artister, men også buktalere, sjonglører og tryllekunstnere var frempå. Tryllekunstneren Tore Torell var både artist og programleder ved flere av showene. Andre kjente programledere var Erik Bye, Knut Bjørnsen, Gunnar Eide, Vidar Lønn Arnesen, Arne Bendiksen og Odd Grythe.

Ikke bare danseband

En del arrangementer var ikke relatert til moderne dansebandmusikk. Det var flere arrangementer som hadde gammeldans, folkemusikk, diktopplesning og foredrag som tema. I mange år var disse arrangementene den største inntektskilden til museet. Utover på 70-tallet ble det en del klager og kritikk fra naboer, men også fra de som bodde på østsiden av Glomma på grunn av støy og bråk på arrangementene. Museet forsøkte flere metoder for å dempe støyen, men uten det helt store hellet. Det ble sågar montert en desibelmåler i bygget, og artister som oversteg grensen for tillatt lydnivå ble trukket i honorar. Støyen og noe sviktende besøkstall var en medvirkende faktor til at det ble slutt på show og dans ved Glomdalsmuseets danserestaurant i 1982.

Fredet

Bildet er fra når Ole Ivars spilte under arrangementet for fredning av danserestauranten i 2017. Foto: Emir Curt / Anno Glomdalsmuseet

29.september 2017 ble danserestauranten ved Glomdalsmuseet fredet. Riksantikvaren foretok den offisielle fredningen, og Ole Ivars spilte opp til dans som i «gamle dager». Fredningen markerer en ny vår for bygget som mellom 1960-1982 var en sentral og populær møteplass for innbyggerne i Elverum og omegn. I en årrekke vurderte museet ulike anvendelser for den gamle restaurantbygningen. I forbindelse med fredningen ble det besluttet at den skulle innlemmes blant museets samling av antikvariske bygninger. Videre ønsker museet å ta i bruk deler av arealet i bygningen til formidling av husets historie.