Julekort. Jule- og nyttårshilsen. Pike pynter juletre med norske flagg.

Med norske flagg og med stjerne i toppen

"Med julelys og med norske flagg, og høyt i toppen den blanke stjerne". Dette er en av de første strofene i den kjente og kjære julesangen "Du grønne glitrende tre". I Norge er det første juletreet dokumenter fra 1820-årene, og glitter og lys er blant den eldste, kjente juletrepynten. Men hvor lenge har vi egentlig pyntet treet med flagg? Og har det alltid vært stjerne høyt i toppen?

Norske flagg

Sangen "Du grønne glitrende tre" er skrevet av Johan Krohn (1841-1925). Den ble oversatt fra dansk til norsk i 1892, og trykket i Nordahl Rolfsen Lesebok for folkeskolen under tittelen "Sang til juletræet". Det er dermed helt klart at vi har brukt både flagg og julestjerne en god stund. Faktisk kan konservator Olaug Økland ved Dalene Folkemuseum fortelle at "hos oss er flaggrekkene en av de eldste juletrepyntene, fra omkring 1880". Hun kan også fortelle at det rene, norske flagget ble brukt til å pynte treet med omkring 1900, til tross for at Norge var i union med Sverige, og det offisielle flagget var prydet med unionsmerke!

Under krigsårene 1940-1945 var juletrepynting noe helt spesielt. Aldri har vel så mye norske flagg pryda juletrea som akkurat da. Og var det noe som kunne ligne på et kongesymbol - ja så ble det brukt. Flaggene på bildet nedenfor er fra Borgarsyssel Museums samlinger, og har vært brukt i Fredrikstad. På den ene flaggrekken er det påklistret bilder av både kronprins Harald, prinsesse Ragnhild og prinsesse Astrid.

I 2011 kunne Oppland Arbeiderblad melde om en stor juleundersøkelse blant nordmenn, svensker og finner. Der kom det frem at blant svensker og finner mener bare henholdsvis fem og tre prosent av befolkningen at flagg har noe på juletreet å gjøre. I Norge mener hele en av tre at norske flagg er en naturlig del av juletrepynten. Hva mener du?

Norske juletreflagg i Borgarsyssel Museums samlinger (BrM.10539.A-F) Foto: Vattekar, Mona Beate / Østfoldmuseene

Den blanke stjerne

Nei, det har faktisk ikke alltid vært stjerne i toppen av juletreet. Hva som har vært brukt som topp-pynt har gått fra å være mangfoldig til å bli standardisert. Nå er stjernen, i en eller annen variant, nesten enerådende der hvor det tidligere kunne være engler, spir, klokkespill, fugler, flagg eller nisser. Å ha stjerne i toppen av juletreet ble først vanlig på 1900-tallet.

Stjernen på bildet nedenfor er fra Borgarsyssel Museums samlinger. Den er antagelig produsert mellom 1960 og 1975, og kommer fra et privat hjem i Fredrikstad. Stjernen er laget av polysteren, som er en form for hard plast. Den ligger i original emballasje, og bruksanvisning følger med

Toppstjerne til juletre fra Borgarsyssel Museums samlinger (BrM.11804.A-B) Foto: Vattekar, Mona Beate / Østfoldmuseene

Du grønne glitrende tre, goddag!

Du grønne, glitrende tre, goddag! Velkommen, du som vi ser så gjerne. Med julelys og med norske flagg, og høyt i toppen den blanke stjerne. Ja, den må skinne, for den skal minne. Ja, den må skinne, for den skal minne oss om vår Gud, oss om vår Gud.

Den første jul i et fremmed land sin store stjerne vår Herre tente; den skulle vise vår jord at han den lille Jesus til verden sendte. I stjerneglansen gikk engledansen. I stjerneglansen gikk engledansen om Betlehem, om Betlehem.

Om Jesubarnet fortalte mor så mang en aften vi satt der hjemme; vi kan hans bud og hans milde ord, vi vet at aldri vi dem må glemme. Når stjernen skinner, om han oss minner. Når stjernen skinner, om han oss minner vårt juletre, vårt juletre.

Kilder

• aftenbladet.no (Stavanger aftenblad)- "Du grønne, glitrende... - artikkel publisert 10. desember 2003
  • oa.no (Oppland Arbeiderblad) - "Flagg på juletreet" - artikkel publisert 13. desember 2011
  • Skjelbred, Ann Helene Bolstad: Jul i Norge