Dukkehus med møbler laget av polske krigsfanger
Dukkehus med møbler laget av polske krigsfanger Vest-Agder-museet

Et godt minne fra en vond tid

I januar 2020 tok Lista museum imot en gave fra en lokal dame som er født og oppvokst på Lista - et fullt møblert dukkehus laget av polske krigsfanger under andre verdenskrig. Giveren av dukkehuset vokste opp i Vanse, ved siden av fangeleiren som lå på Skeime.

Krigsfanger

Lista i Agder var under andre verdenskrig på grunn av sin plassering en sterkt befestet halvøy. Flere tusen tyske soldater var utstasjonert her, og et titalls krigsfangeleire ble opprettet for å huse fangene som ble satt til å bygge ut store militære anlegg. De fleste av fangene var russere, men et mindre antall polske krigsfanger ble også sendt til Lista og internert i egne leire. De polske krigsfangene ble behandlet bedre enn sine russiske medfanger, som levde under inhumane forhold. Polakkene fikk sende og ta imot brev og de fikk motta Røde Kors-pakker. De fikk også mer og bedre mat og hadde bedre boforhold. De var likevel fanger, som levde under et strengt regime.

Rundt kjøkkenbord med to stoler. Stolene har hjerteutskjæring i ryggen. Vest-Agder-museet

Krigsfangene i Norge var ofte dyktige håndverkere, og det finnes både i private og museumssamlinger mange nydelige eksempler på «russerarbeider» - leker og gaver gitt til nordmenn som takk for mat og annen hjelp under den tyske okkupasjonen. Arbeidene krevde tålmodighet, for det var vanskelig å få tak i egnet verktøy, og kreativitet, for det var like vanskelig å få tak i materialer til gjenstandene. Dette dukkehuset er et flott eksempel på slike arbeider.

Fangeleir på Lista

Den ene polske krigsfangeleiren på Lista lå på Skeime, rett utenfor Vanse. Giverens familie bodde her under krigen, som en av leirens nærmeste naboer. Giverens foreldre hjalp fangene det de kunne, og fangene forsto etter hvert at familien hadde barn – to døtre som vokste opp under okkupasjonen. En dag kom giverens far hjem til familien med dukkehuset. Det var en gave til hans to jenter fra noen av fangene i leiren. Fangenes navn er dessverre ukjent. Hvordan gaven ble overlevert uten at de tyske vaktene oppdaget det, vet vi heller ikke. Men det finnes historier om vakter som snudde ryggen til da slike overrekkelser fant sted. Dette kan ha skjedd i dette tilfellet.

Spisestuemøblement - legg merke til detaljene Vest-Agder-museet

Dukkehuset ble brukt av giveren og hennes søster da de var barn, og det ble, etter at giveren ble voksen, et kjært minne om barndommen. Det ble tatt godt vare på, og er i svært god stand. Dukkehuset forble i giverens eie helt til Lista museum fikk overta det i 2020. Da hadde ikke dukkehuset vært brukt på mange år, ettersom det ble regnet for å være for skjørt til å kunne brukes som et ordinært leketøy. Dukkehuset er helt opprinnelig, og framstår med de møbler og malt i de farger det hadde da det ble laget. Møblene, som også er laget av de polske fangene, inkluderer inventar til kjøkken og soverom, her er senger, kommoder, garderobeskap, bord, stoler og kjøkkenskap. Til kjøkkenet hører det til et melkespann, og det er satt inn speil i kommoden til soverommet. Møblene er vakkert utskåret, med fine detaljer. Sengene har bunner, slik at de kan res opp med madrasser og dyner. Dørene til skap, kommoder og nattbord kan åpnes, og det er hyller i garderobeskapet. Kjøkkenstolene har elegante utsvingte forbein i «kafe»-stilen fra forrige århundreskifte. Soveromsmøblementet er holdt i gult og kjøkkenmøblene i grønt.

De to rommene i dukkehuset er også malt, i henholdsvis blått og grønt, og det er også malt rødt på utsiden. Fargene er maling fra krigsperioden, og særlig på utsiden er fargen bleknet noe. Den smitter også svært lett av. På baksiden av speilet på kommoden i soverommet er det en inskripsjon på tysk som er vanskelig å tyde. Første tekstlinje ser ut til å være et navn – kanskje opphavsmannen? Andre tekstlinje ser ut til å bety «men du er ikke meg.» Bilde av inskripsjonen ligger vedlagt og vi tar gjerne imot forslag til oversettelse.

Noen av detaljene er lagt til i ettertid av giveren og hennes familie, blant annet småtekstilene, som gardinene laget i hardangersøm, kjøkkenhåndklærne og sengetøyet, samt babydukker til sengene og et vaskevannsfat i stål. Noen av møblene kan være laget på et senere tidspunkt, ettersom de er malt med en annen og mer holdbar type maling enn øvrig inventar. Dette er imidlertid usikkert. Til slutt ble det også lagt på «gulv» i dukkehuset. Dette er to biter med avkapp av Stragula gulvbelegg. Disse ble antagelig lagt til under eller kort tid etter krigen. Stragula var en tysk fabrikk som produserte denne typen belegg fram til 1970-årene. To typer mønster er brukt, slik at de to rommene i dukkehuset fikk hvert sitt gulvdekke. Disse gjenstandene, til dels lagt til i ettertid, er også en viktig del av dukkehusets historie, og gjenspeiler både bruken av dukkehuset gjennom mange år, samt den omsorg som er lagt ned i å ta vare på det. Dukkehuset er et vakkert minne fra en vond tid i norsk historie. Det er også, så vidt vi vet, en nærmest unik gjenstand i kategorien krigsfangearbeider fra okkupasjonsårene. Dukkehuset vil etter konservering bli stilt ut i Lista museums utstilling om andre verdenskrig, på Nordberg fort.

Se dukkehuset med møblement og løsøre her:

Litteratur

For generell krigslitteratur om tyskernes byggearbeider og festningsverk på Lista:

Ettrup, E., Ritterbach, E,. Schellenberger, D,. Festung Lista, Commentum, Sandnes 2007

Om krigsfangene på Lista:

Haugland, M., Do svidanija - på gjensyn! Commentum, ant. Sandnes, 2008

Larsson-Fedde, T., Russiske og polske krigsfanger i Farsund-området 1940-1945. Lista, 2013