Tapetprovbok, liggande rektangulär. Tapetproverna faststiftade mellan två vita pärmar av plast, rygg saknas. På pärmens framsida rött tryck med texten: "10 Ten Swedish Designers", "Duro. 2/73". Två pappersetiketter fasttejpade på pärmens insida, den ena med tryckt text: "Duro." och handskrivet: "26:-/rullen. 1 rulle = 9 m bredd = 53 cm Tapeterna är mattplastade och förklistrade". På den andra etiketten maskinskrivet: "Fabrik: 80014 Gävle / Tel. 026-19 73 30 / Butik: Linnégatan 21 / 114 47 Stockholm. Tel. 08-63 74 80". Provboken innehåller totalt 81 tapetprover av 10 mönster i olika färger. Artikelnummer och fabrikens namn på baksidan av varje prov. Tapetkartan inleds med ett försättsblad i A4-format med innehållsförteckning:
"10 Tapeter från 10-Gruppen och Duro.
Har den äran/Gunila Axén/n. 477
Möte/Carl-Johan De Geer/n. 429
Gräs/ Susanne Grundell/n. 479
Förgät Mig Ej/Lotta Hagerman/n. 475
Blomberså/Birgitta Hahn/n. 473
Star/Tom Hedqvist/n. 481
Prick/Ingela Håkansson/n. 426
Rosa-Linje/Tage Möller/n. 478
Uppåner/Inez Svensson/n. 474
Tiorutan/10-Gruppen/n. 480"
Alla uppräknade tapetmönster finns representerade i tapetboken, dock i annan ordning än innehållsförteckningens. Prover/rullar av alla tapeter utom Har den äran, Blomberså, Rosa-Linje och Tiorutan förvärvade av Nordiska museet 2007-12-12. Se dessa för närmare beskrivning av mönstren.
Anm. Provkartan någon sliten, innehållsförteckningen veckad. Första tapeten trasig
Tapetprovboken är den första tapetkollektionen från formgivarkollektivet 10-Gruppen, och utkom 1973. 1970, då det var medaljongmönster i starka färger, velourtapeter och tapeter av vinyl som var moderna, satsade tapetfabriken Duros nye direktör Nille Kjerstensson på kvalitet, design och svenska formgivare, däribland 10-gruppen. 10-gruppen var ett konsthantverkskollektiv bildat 1970 av tio textilkonstnärer, Inez Svensson, Birgitta Hahn, Ingela Håkansson, Gunila Axén, Tom Hedqvist, Britt-Marie Christoffersson, Lotta Hagerman, Carl Johan De Geer, Susanne Grundell och Tage Möller. 10-gruppen gjorde hårt stiliserade och ytmässiga mönster i klara starka färger. 1973 kom 10-gruppens första tapetkollektion för Duro ut, följd av kollektioner 1978, 1981 och 1985. "Duro gick alltså mot strömmen, satsade på ung, svensk design och höll fast vid papperstapeter, tryckta med limfärg som gav en levande yta. För att underlätta för konsumenterna gjordes tapeterna förklistrade och en gör-det-själv broschyr utarbetades. Hela satsningen möttes med entusiasm av de designfrälsta, framför allt av ungdomar, medan andra tyckte att mönstren var svåra och provokativa. I efterhand syns Duros satsning på svensk design vara det fräschaste som gjordes under 1970-talet och det tidiga 1980-talet". [Tapetboken, s. 363]
/Maria Maxén 2008-01-22
De två pappersetiketterna fästade på insidan av pärmen togs bort av konservator Sara Ellenius och etiketterna förvaras spearat, då tejpen blivit dålig.
/Leif Wallin 2010-06-10