• Fartøybilder fra Agder.

Navn: Ketty (ex Danae)
Kjennetegn: WHMN
Type: Bark
Bygget 1895 St. Nazaire
Hjemmehavn: Farsund
Kilde: Veritas: 1912
Drektighet: 1418 t
Arkivref: Fartøybilder 40
Tekst: Til venstre: "Ketty". Til høyre: "Lakemba". Vedlegg: "LAKEMBA som var en jernbark på ca. 1174 tonn ble bygget i Port Glasgow i året 1885. Den ble innkjøpt til Arendal av skipsreder Bertrand Jacobsen, sannsynligvis i 1911, og forliste den 11. oktober samme året i Syd-Atlanteren på reise til Australia. Mannskapet som var på 16 mann ble alle reddet av Farsund-barken KETTY, T. H. Brøvigs rederi. Bildet som viser den dramatiske situasjonen der KETTYs livbåt ligger i le av vraket og tar besetningen om bord er en reproduksjon av et maleri. Originalen er å finne ved Brøvigs rederi, Farsund. KETTYs fører - kaptein J. F. Zachariassen - ble senere for godt sjømannskap tildelt Emile Robins (?) legat for edel dåd på havet. Ikke inntatt i "De Hvite Seil", kaptein N. R. Nielsen. Opplysning fra Hartvig Dannevig, 1965."

Opprinnelig filreferanse i eDepoet: F0121_Fartøybilder-SMW_090525\KETTY AV FARSUND TIL VENSTRE LAKEMBA
    Photo: Aust-Agder museum og arkiv – KUBEN (Opphavsrett)

Fartøybilder fra Agder. Navn: Ketty (ex Danae) Kjennetegn: WHMN Type: Bark Bygget 1895 St. Nazaire Hjemmehavn: Farsund Kilde: Veritas: 1912 Drektighet: 1418 t Arkivref: Fartøybild...