• Vi ser Grøttør bru som krysser elva Rauma ca. to kilometer fra Åndalsnes sentrum. Brua var sentral i veinettet gjennom mange tiår, både lokalt og for gjennomgangsveien Dombås-Ålesund. I 1963 åpnet ny bru 1-2 kilometer lengre ned mot elveosen, nær Veblungsnes. Gjennomgangsveien, i dag E136, ble lagt om, og ny trase på andre siden av elva, på venstre side på bildet. Grøttør bru ble etter hvert stengt for biltrafikk og fungerer som gang- og sykkelvei..Bak til høyre på bildet går Isterdalen oppover mot Trollstigen. På høyre side av dalen skimtes de kjente fjelltoppene Bispen, Kongen og Dronninga. Romsdalen går oppover til venstre, og utenfor bildet.
    Photo: Kirkhorn / Romsdalsmuseet

Vi ser Grøttør bru som krysser elva Rauma ca. to kilometer fra Åndalsnes sentrum. Brua var sentral i veinettet gjennom mange tiår, både lokalt og for gjennomgangsveien Dombås-Ålesu...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits

1 comment

• Vi ser Grøttør bru som krysser elva Rauma, og dette ligger ca. to kilometer fra Åndalsnes sentrum. Brua var sentral i veinettet gjennom mange tiår, både lokalt og for gjennomgangsveien Dombås-Ålesund. I 1963 åpnet ny bru 1-2 kilometer lengre ned mot elveosen, nær Veblungsnes. Gjennomgangsveien, i dag E136, ble lagt om, og ny trase på andre siden av elva, på venstre side på bildet. Grøttør bru ble etter hvert stengt for biltrafikk og fungerer som gang- og sykkelvei.

Bak til høyre på bildet går Isterdalen oppover mot Trollstigen. På høyre side av dalen skimtes de kjente fjelltoppene BIspen, Kongen og Dronninga. Romsdalen går oppover til venstre, og utenfor bildet. Der er også Romsdalshorn.