• Landskapsfotografi fra Herringbotn statsskog.  Landskapet er snødekt.  Fotografiet er tatt fra det islagte elveleiet på Herringbotnelva, som krysses av en hest med slede.  Bakenfor hesten ses ei hengebru hvor det står to karer. Brua ble bygd i 1915 for å gjøre det mulig å komme seg lettvint over elva til Kalvmoneset også i sommerhalvåret. I bakgrunnen lave åser med spredte trær.  Garden Kalvmones ligger til venstre for bildet, cirka 130 meter fra hengebrua.  I dag (2014) er brukarene og noen rustne kabler de eneste sporene av ei bru på dette stedet.
    Photo: Bugge, Otto / Anno Norsk skogmuseum

"Fra Herringbotn statsskog. Hengebroen over Herringelven - på vei til skogen."

3 comments

• Dette er den gamle hengebrua over Herringbotnelva til Kalvmoneset. Gården Kalvmones ligger til venstre for bildet, ca 130 m fra brua. Brua ble bygget i 1915. I dag er bare brukar og kabler synlige på elvebakken.
  • Gamle hengebrua i Kalvmoneset.
  • Herringbotnelva renner ut i Herringelva, så den opprinnelige billedteksten er litt feil. God oversikt her: