• Lauvsnes gard i Flatanger.  Trøndersk gardstun med panelt og kvitmalt lån, stabbur og driftsbygning.  Arealene omkring bygningene er inngjerdet med trådgjerder på stolper.  I dalen nedenfor tunet skimtes formannsbolingen på Namdalens Træsliperi.  Bakenfor noen markante bergrygger.  Bildet er tatt vinterstid, og marka er dekt av et tynt snølag.

Tilleggsinformasjon om stedet fra Trine Lauvsnes og Arnt Landre finnes under fanen «Opplysninger».
    Photo: Ielstrup, Henrik Jacob / Anno Norsk skogmuseum

Lauvsnes gard i Flatanger. Trøndersk gardstun med panelt og kvitmalt lån, stabbur og driftsbygning. Arealene omkring bygningene er inngjerdet med trådgjerder på stolper. I dalen...

3 comments

• Lauvsnes-mellom Gnr 13, Bnr 1. Jorda til dette bruket lå under Lauvsnes-søndre og vestre før 1830. I 1932 brant husene ned, sammen med søndre som stod like ved, og på første halvdel av 1960-tallet brenner gården på nytt.

Først eid av Størker Larsen Løfsnes (1816-1830), deretter av Carl Olsen Løfsnes fram til 1867. Sønnen Ole Carlsen Sitter tar deretter over inntil han selger gården til Kristen Fenstad fra Statsbygda ca 1874. Han tar navnet Lauvsnes etter gården. Sønnen Torger Lauvsnes tar over gården rundt 1911, deretter Otmar Lauvsnes i 1949. I dag (2012) drives gården av datteren Ann-Marit Lauvsnes.

(Opplysninger delvis hentet fra Arnt Landres bok "Fastlandsfolket i Flatanger")

• Stemmer ikke helt med informasjonen fra Julian Hylland i Flatangerboka. Skal komme tilbake til dette når jeg kan kvalitetssikre min hukommelse opp mot kilden "fact to face".
  • Dette er Lauvsnes Nordre Gnr 13 bnr 5, ikke Lauvsnes mellom.