• Fra laksetrappa ved Malangsfossen, seinere kalt Målselvfossen, i Troms. Fotografiet ble tatt i 1910, da dette anlegget nettopp var ferdig. Fotografiet er tatt i motstrøms retning, med en del av den 22-23 meter høye fossen som det hadde vært umulig for laksen å ta seg opp, til høyre ser vi den da nygde trappa. Denne laksetrappa ble bygd i samarbeid mellom Målselv kommune og staten, ut fra oppfatninger om at «en effektiv fisketrappe i Malangsfossen vil i tidens løp i særdeles høi grad forøke vasdragets laksemængde og derigjennem tilføre distriktet en betragtelig indtægt, særlig gjennem bortleie av elven til sportsfiske.» Da dette fotografiet ble tatt sto det fire menn ved fisketrappa. Det er nærliggende å anta at dette var ei gruppe som var på befaring og som skulle besiktige denne nye passasjen for laksen.

Mer informasjon om laksetrappa ved denne fossen finnes under fanen «Opplysninger».
    Photo: Huitfeldt-Kaas, Valentin Hartvig / Anno Norsk skogmuseum

Fra laksetrappa ved Malangsfossen, seinere kalt Målselvfossen, i Troms. Fotografiet ble tatt i 1910, da dette anlegget nettopp var ferdig. Fotografiet er tatt i motstrøms retning, ...