• Kvilestund under skogsarbeid.  En ung mann med arbeidsbukse, rutemønstret flanellsskjorte og kvit skyggelue har satt seg ned på en stubbe eller stein.  I den ene handa holder han en snuseske, med den andre fører han en pris snus mot munnen.  Fotografiet er tatt for å illustrere betydningen av å legge inn kvilepauser som gir avbrudd fra det fysiske slitet i skogen.

Denne figuren er fra en bildeserie Landbruksdepartementets film- og bildekontor produserte i 1955, antakelig med tanke på undervisningsbruk.  Seriene ble laget av sjefsinstruktør Ragnar Broch og fotograf Lasse Thorset.  Med bildene lysbildene fulgte det et teksthefte, der denne figuren er kommentert slik:

"Et viktig ledd i arbeidsordningen er også at en skal sørge for litt avkopling av og til, og her er det kanskje passende å ta seg et lite "5-minutt". "
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Kvilestund under skogsarbeid. En ung mann med arbeidsbukse, rutemønstret flanellsskjorte og kvit skyggelue har satt seg ned på en stubbe eller stein. I den ene handa holder han e...