• Sæteranlegg på et sted som i en undertekst i det albumet fotografiet er hentet fra kalles «Nysæter».  Dette sæternavnet forekommer i mange bygder, men dette fotografiet er sannsynligvis fra Gudbrandsdalen.  Vi ser sæterhusa nedenfra, fra en grasdekt sætervoll med selet (størhuset) i midten, et fjøs til høyre og en mer ubestemmelig husgavl (kan være både fjøs og løe) til venstre.  Alle de nevnte bygningen er utført i laftetømmer i en etasjes høyde og har saltak.  Det lange fjøset og selet later til å ha bordtak, mens det tredje huset ser ut til å være torvtekt.  Gardsrommet mellom bygningen og den tilstøtende geilen er skjermet mot sætervollen ved hjelp av et primitivt stakittliknende gjerde.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Sæteranlegg på et sted som i en undertekst i det albumet fotografiet er hentet fra kalles «Nysæter». Dette sæternavnet forekommer i mange bygder, men dette fotografiet er sannsynl...

Fotografert i september 1910.