Adoni-Beseks lemlestelse; tærne blir hugget av en konge /kjempe. Helt t. v. i forgrunnsplanet står tre krigere i samtale, mannen. i midten, med ryggen til, er sanns. en konge e ...
Adoni-Beseks lemlestelse; tærne blir hugget av en konge /kjempe. Helt t. v. i forgrunnsplanet står tre krigere i samtale, mannen. i midten, med ryggen til, er sanns. en konge eller stor hærfører, prektig kledd i forgylt paneer, med skarlagenrød skjor te over, og gullhjelm,' Deres oppmerksomhet er rettet mot høyre, den ene av de to menn peker og ser dit, mens den prektig kledte gjør en avvergende gestus. I høyre del av billedet sees en hop krigere samlet omkring en halvt liggendb halvt sittende kjempestor mann med krone på hodet, en konge som har tapt et slag ? som man holder på å hugge tærne av på. Hans to tommelfingre ligger alt på trestubben som brukes som huggestabbe. En kriger i forgylt rustning støtter kongen, som ser hen mot gruppen av tre menn i venstre halvdel av bilde l," og strekker armen ut mot dem, ber om nåde eller lign. Soldater, lanser og rød fane i bakgr. Helt t. h. oppsalet hest med oppasser, i forgr. Trær som sidekulliser, slagmark med rytterkamp og falne i bakgr. t. v. Mot himmelen lave fjell med en borg. Bildets øvre del med himmel og lansespisser er skjøtt til, sannsynligvis senere
About the object
about
Oljemaleri på lerret. Lerretet er spikret rett på rammens bakside, uten blindramme. og henger slapt. Den øvre del er tydelig malt av en annen hånd som har dårligere teknisk arbeide og ikke preparert ler ete godt nok, så denne del er sterkt og tørt krakelert i motsetning til den nedre del som er forholdsvis godt bevart. ...
Oljemaleri på lerret. Lerretet er spikret rett på rammens bakside, uten blindramme. og henger slapt. Den øvre del er tydelig malt av en annen hånd som har dårligere teknisk arbeide og ikke preparert ler ete godt nok, så denne del er sterkt og tørt krakelert i motsetning til den nedre del som er forholdsvis godt bevart.
Ramme: Bred, forholdsvis flat, profilert list, ekemalt. Hvis rammen er gammel, må den ha blitt ekemalt i nyere tid.
SubjectAdoni-Beseks lemlestelse; tærne blir hugget av en konge /kjempe. Helt t. v. i forgrunnsplanet står tre krigere i samtale, mannen. i midten, med ryggen til, er sanns. en konge eller stor hærfører, prektig kledd i forgylt paneer, med skarlagenrød skjor te over, og gullhjelm,' Deres oppmerksomhet er rettet mot høyre, den ene av de to menn peker og ser dit, mens den prektig kledte gjør en avvergende gestus. I høyre del av billedet sees en hop krigere samlet omkring en halvt liggendb halvt sittende kjempestor mann med krone på hodet, en konge som har tapt et slag ? som man holder på å hugge tærne av på. Hans to tommelfingre ligger alt på trestubben som brukes som huggestabbe. En kriger i forgylt rustning støtter kongen, som ser hen mot gruppen av tre menn i venstre halvdel av bilde l," og strekker armen ut mot dem, ber om nåde eller lign. Soldater, lanser og rød fane i bakgr. Helt t. h. oppsalet hest med oppasser, i forgr. Trær som sidekulliser, slagmark med rytterkamp og falne i bakgr. t. v. Mot himmelen lave fjell med en borg. Bildets øvre del med himmel og lansespisser er skjøtt til, sannsynligvis senere
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».