Flåtens flate sabel ca 1808

1 comment

• Det er relativt utrolig at Forsvarsmuseet besitter 4 av disse. Det var ikke mange dansk-norske gaster ombord i Dantzig og Pultusk, og de fleste var nok danske. Besetningene var kanskje 300? (http://en.wikipedia.org/wiki/T%C3%A9m%C3%A9raire_class_ship_of_the_line)

Likeledes må en tro at ikke alle disse franske sablene fandt veien nord til Danmark-Norge.

Vi har en av disse sablene i familiens besittelse, fra en slektning som gikk til fots i 3 måneder tilbake fra Vlissingen til Norge i 1809, etter at de dansk-norske ble demittert. Grunnen til dimisjonen er her: http://da.wikipedia.org/wiki/Hans_Holsten. Vi tror vår slektning aldri leverte sabelen tilbake, og bare dro hjem til garden. Etter 3 måneder til fods i et Europa i krig, visste den dansk-norske marine neppe hvor han var.

Danskenes beskrivelse av sabelen er som følger (Hjemsendt kan i denne beskrivelsen lett tydes feil. De måtte gå hjem.): Th. Møller: Gamle Danske Militærvåben:

Nr. 53. Flådens holstenske eller «flade» sabler, 1813.

Disse sabler, der har støbte messingfæster, må efter de seneste opplysninger antages at være kommet til landet med to fra Frankrig i 1813 hjemsendte danske skibsmandskaber, som under danske officerer havde dannet besætning om bord i de franske linjeskibe «Dantzik» og «Pultusk» med station i Schelde ved Vlissingen. 75,2 cm.

PS x4. 1) V’n i Vlissingen uttales som F. 2). Jeg har ikke sett noen av disse på auksjon siste 20 år. 3). Hvis forsvarsmuseet har rett i at disse helstøpte messinggrepene ble lavet allerede i 1767 er det helt utrolig. De ble jo først gjengs rundt 1850. At derimot Napoleon åpnet pengekassen rundt 1800 føles mer trolig ut. 4) Å kalle dem M1813 må jo bli galt uansett hvordan en vrir på det.

Trond Wurschmidt. 48143676.