Lejon.
Skulpturen ingår i en skulpturgrupp som omfattar fyra lejon.
Placering på skeppet.
Skulpturernas ursprungliga placering på skeppet är ännu oklar. Troligtvis har de varit placerade någonstans på akterkastellets utsida.
Ikonografi
Den lilla lejonfiguren efterliknar ett lekande lejon och bör ses som ett dekorativt element i skeppets utsmyckning. Det är därför mindre troligt att lejonet skall tolkas symboliskt. Små statyetter föreställande lekande lejon tycks var ett vanligt förekommande motiv på de dekorativa element som prydde husfasadena i norra Europa vid den här tiden. Ett kopparstick av Sigismund van Vogel, från tiden omkring 1640, av palatset Makalös i Stockholm visar att bottenvåningens och första våningens balustrader bland annat pryddes av små profilställda lejonfigurer av samma slag som på Vasa. Det rikt dekorerade stockholmspalatset utgjorde också ett slags motsvarighet till Vasa vad gäller den figurala och ornamentala dekoreringsprincipen.
Bildsnidare okänd.
Litteratur
Soop, H., The Power and the Glory, Stockholm 1992. Kategori 30, s.154-155.
Utställd i "Tre mästare", Vasamuseet 1990-2001 samt i "Makten och härligheten", Vasamuseet 2002.
Inventerat 1974, 1998, 2001, 2002 samt 2020.
Text in English: The sculpture group consists of four lion figures.
Location on the ship
Their original location on the ship has not yet been determined, although the likely location is somwhere on the aftercatle.
Iconography
The small lion figure is reminiscent of a playing lion and should be regarded as a decorative element in the decoration of the ship. It is less likely the lion sculptures should be interpreted in a symbolic way. At this time small statuettes of playin glions appear just as ornamentation in exterior house decoration in northern Europe. The engraving by Sigismund van Vogel, (about 1640), of the Makalös palace in Stockholm, shows small, decorative lions in profile upon the balustrades of the ground and first floors of the palace. The palace, built for Field Marshall Jacob de la Gardie and now demolished, was an equal to the Vasa in the principles of its figurative and ornamental decoration.
Woodcarver unknown.
Bibliography
Soop, H., The Power and the Glory, Stockholm 1992. Category 30, pp.154-155.
Exhibited in "Three Masters", The Vasa Museum 1990- .
Inventoried 1974, 1998, 2002 and 2020.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».