Frisen ingår i den skulpturkomposition som bildar akterspegelns krön. Frisen är placerad i den nedre delen av akterkrönet, där den utgör postament till elva balustrar.
Vid bärgningen noterades rikliga spår av guld, framför allt på R:et och S:et men även på kerubens vingar samt de små lejonen. Genom färganalys har blå färg på brädans botten konstaterats.
Akterkrönets utförande
Följande beskrivning avser akterkrönets skulpturkomposition i sin helhet, vilken omfattar dels separat snidade skulpturer, dels lösa skulpturdelar.
Skulpturen är upptill rundbågig och kröns av två långsträckta tritoner. Skulpturens övre del upptas av två stora gripar, hållande en kunglig krona över kung Gustav II Adolf. Nedtill avslutas skulpturen av en svagt böjd fris, prydd med figurer, ornament och bokstäverna G A R S. Skulpturens över- och underdel förbinds genom elva små, rektangulära balustrar, formade som mans- respektive kvinnobyster. Krönets baksida är till största delen slät. På det hela taget är skulpturkompositionen välbevarad, vissa partier är dock relativt slitna.
Ikonografi
Ikonografin avser akterkrönets skulpturkomposition i sin helhet.
Bokstäverna G A R S står för kungens namn i latinsk form; Gustavus Adolphus Rex Sueciae, eller Suecorum, alltså Gustav Adolf Sveriges - svenskarnas - konung. Som en parallell bland flera till titulaturen i form av versalerna G A R S kan framhållas den västra praktgaveln till Vadstena slott, där bokstäverna kombinerats med ANNO 1620.
Bokstäverna samt den kungliga kronan över mansfigurens huvud ger en fingervisning om att figuren otvivelaktigt föreställer kungen själv. Kungen återges dock ej på det sätt vi är vana att möta honom på samtida porträtt, där han framställs med ett långlagt ansikte med kortklippt hår, stora mustascher och spetsigt pipskägg. På den aktuella krönskulpturen avbildas istället kungen med ett runt, slätrakat ansikte inramat av ett långt böljande hår, vilket ger ett ungdomligt intryck. Det är tydligt att konstnären inte eftersträvat eller ens avsett att återge kungen sådan han såg ut vid 1620-talets mitt. Studerar vi Gustav Adolfs ikonografi finner vi att de tidigaste framställningarna av kungen, främst på mynt- och medaljporträtt, visar en ung, slätrakad man med långt hår. De allmänna dragen i dessa framställningar kan tjäna som stöd för identifieringen av bilden med den unge Gustav Adolf.
Motivet med de kungakrönande griparna kan ses som en successionssymbolisk handling: faderns gripar fäster rikets krona på sonens huvud, därmed markerande vem som för faderns arv vidare. Vid den aktuella tiden ifrågasatte man på katolskt håll Gustav Adolfs legitimitet till den svenska kronan. Hans far ansågs ha kommit i besittning av kronan på ett orättmätigt sätt och betraktades som en usurpator. Kanske är motivet ett uttryck för ett hävdande av kungens omdiskuterade legitimitet till kronan, gestaltat på så sätt att den unge kungen i egenskap av sin faders äldsta son och arvtagare mottar dennes krona, en gång förvärvad av Karl IX i hans kamp mot Sigismund till försvar för den protestantiska tron. Även kungens initialer stöttas av var sin grip, medan bokstäverna R och S stöttas av lejonet - landets uråldriga riksymbol. Kungens fader låter genom sina gripar så att säga "backa upp" sonen, i syfte att stärka dennes position inför stundens kraftmätningar.
I Gustav Adolfs ikonografi ingår ej gripen i heraldiska sammanhang så som kungens "vapendjur". Gripen tjänade dock som heraldiskt vapendjur för kungens far, hertig Karl, sedemera Karl IX. Hertig Karl var hertig av Värmland, Närke och Södermanland. Av Karls hertigdömen intog Södermanland det främsta rummet och var, med Nyköping slott som huvudsäte, hans huvudsakliga uppehållsområde under hertig- och riksföreståndartiden. Därigenom kom landskapets vapenbild, gripen, att spegla en särskilt framträdande roll som Karls heraldiska vapendjur och avbildades flitigt i officiella sammanhang.
Fabeldjuret gripen avbildas vanligen med lejonben med kloförsedda tassar och lång svans med tofs. Griparna på Vasas akterkrön har dock en kort stubbig svans samt klövförsedda bakben. Dessa avvikelser förekommer även på de gripar som i egenskap av Södermanlands vapen pryder samtida kopparmynt präglade i Nyköping. Dylika mynt har påträffats i stora mängder ombord på Vasa. Dessa detaljer på Vasas gripar karakteriserar den griptyp som genom grafiska arbeten av Hieronymus Nützel och dennes efterföljare som porträttgravör i Sverige, Valentin Trautman, vann stor spridning (Schnell, I. "Södermanlands vapen", Meddelanden från Riksheraldikerämbetet VIII, 1939).
Bildsnidare är sannolikt Mårten Redtmer.
Litteratur
Soop, H., The Power and the Glory, Stockholm 1992. Kategori 12, s. 64-70.
Utställt i "Makten och Härligheten", Wasavarvet 1975-1988.
Inventerat 1974.
Text in English: The frieze is a part of the large sculpture composition which constitutes the top or crown decoration of the stern, the so-called taffrail. The frieze, situated at the bottom of the taffrail, serves as a postament for the eleven baluster figures.
Rich traces of gold remain, particularly on the letters R and S, but also on the cherub''''s wings and the small lions. Paint analysis has also identified blue paint on the bottom of the plank.
The taffrail''''s composition
The composition is semicircular at the top and is crowned by two opposing, elongated Tritons. The upper part consists of two large griffins holding a royal crown over the King Gustav II Adolf. At the bottom the sculpture is edged with a slightly bowed plank or beam, decorated with figures, ornaments and the letters G A R S. The upper and lower parts of the sculpture are united by eleven small balusters, carved as alternating male and female figures. The reverse side of the sculpture is mainly smooth. On the whole it is well preserved; certain parts are, however, relatively worn.
Iconography
The iconography refers to the whole composition of the taffrail.
The initials G A R S are the King''''s name in its Latin form: Gustavus Adolphus Rex Sueciae (or Suecorum), or Gustav Adolf, King of Sweden, an abbreviated version of his more airy form of address, which can be studied in different official contexts from the time of his reign, e.g., on many of the painted and graphic portraits of the King. An example of a parallel use of these letters can be seen on the magnificent western gable of Vadstena Castle, where the letters are combined with ANNO 1620.
The male figure is undoubtedly intended to represent the King himself; the function of the crown and the initials would seem to make this clear. But the King is not depicted in the usual contemporary way - with a long face, close-cropped hair, a large moustache and a pointed beard. The man in the crown sculpture has a rounded, clean-shaven face which creates a youthful, even childlike, impression. Long flowing tresses frame his face. It is clear that the artist has not attempted or even intended to portray the King as he appeared in the middle of the 1620''''s. The earliest likenesses of Gustav II Adolf reveal a young man with a clean-shaven, relatively round face and shoulder length hair. These early likenesses support the identification of the young Gustav Adolf in this sculpture.
The King''''s youthful appearance fitted into a predetermined iconographic scheme. The reason why Gustav Adolf''''s portrait is represented on the top of the stern is not primarily due to the fact that he is the nation''''s King, or the fact that he is the subject of the decoration on the stern in its symbolic content. The purpose of the portrait is more fundamental. The King occupies a fixed and distinct role; he conveys the symbolic act of succession. As the heir and successor of his father Karl IX, the young prince is given the royal crown of Sweden by his father''''s griffins, thereby proclaiming himself to be his father''''s successor and the rightful heir to the Swedish throne. At the time Catholics questioned the legitimacy of Gustav Adolf''''s claim to the Swedish crown. His father''''s claim to the crown was considered unjust and he was regarded as a usurper. Some people believed Gustav Adolf had no more right to the Swedish throne than his father had had. Perhaps the crown sculpture affirms Gustav II Adolf''''s legitimate right to the crown. As eldest son and heir he receives the crown his father won when fighting against Sigismund in defence of the Protestant faith. Credence is given to this argument on the plank at the foot of the sculpture where the King''''s initials, D and A, are each supported by a griffin, while the letters R and S, symbols of his kingship, are supported by a lion, ancient symbol of the nation itself.
A study of the King''''s copious iconography shows that the griffin in its position as heraldic figure does not serve as the King''''s "heraldic animal". Although the griffin may not have served as a heraldic animal for Gustav Adolf, it certainly did so for his father, Duke Karl, later Karl IX. Duke Karl was Duke of Värmland, Närke and Södermanland. Among Karl''''s dukedoms, Södermanland took pride of place and, with Nyköping Castle its principle seat, Karl''''s main residence during his time as Duke and Protector. In this way the provincial heraldic symbol, the griffin, came to play a prominent role as Karl''''s heraldic animal and was frequently portrayed in official contexts.
The griffin is a fabled beast, portrayed since ancient times as a hybrid of an eagle and a lion, with head, torso and forelegs of the former and the lower body and hind legs of the latter. Thus, the griffin is normally portrayed with the forelimbs of a bird of prey and the hind legs, claws and long, tufted tail of a lion. The griffins here, however, have short stubby tails reminiscent of a ram''''s, and cloven hooves for hind fe
Dokumenterad 2016.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».