Skulptur i form av en barnfigur. Barnfiguren ingår i en skulpturgrupp som omfattas av sju skulpturer. Tillsammans utgör skulpturerna en grupp musikanter bestående av barn eller putti som var och en trakterar ett instrumentinstrument vilka förekom under 1600-talet. Instrumenten spelas, från vänster till höger, i ordningen: säckpipa, sinka (ett äldre blåsinstrument med grepphål som blockflöjten men ett munstycke som liknar trumpetens), viola da gamba, viola da braccio, luta, cister (ett stränginstrument som tillhör familjen lutor) och harpa.
Fyndsammanhang
Skulpturens vänstra hand och instrumentet, fyndnummer 06878, påträffades separat.
De sju skulpturerna påträffades akterut på övre batteridäck, i det utrymme som en gång varit stora kajutan.
Spåren av guld i håret på två av skulpturerna, 06060 samt 06922, visar att dessa skulpturer, och troligtvis hela skulpturgruppen varit förgylld, vilket är vanligt med denna sorts motiv.
Placering på skeppet
Skulpturgruppen sitter i den sk styrhytten, mot det släta och raka skott eller vägg som avgränsar hytten från stora kajutan. De markerade äggstavarna ovanför skulpturernas huvuden har varit skarvade med lösa listdelar, insatta mellan skulpturerna, så att hela gruppen upptill inramats av en sammanhängande äggstavslist som följt däckskurvaturen. Den list på vilken skulpturerna stått har påträffats och är försedd med urtag som passar mot dessa. Skulpturerna är placerade på en höjd av dryga två meter ovanför hyttens golv.
Ikonografi
Beträffande instrumenten och figurernas sätt att hålla och "traktera" dessa hänvisas till C-G Widstrands artikel i Svensk Tidskrift för musikforskning 1963. Vad som frapperar är att det här rör sig om "riktiga" blås- och stränginstrument och inte en typ av mer fantasibetonade och vagt utformade blåsinstrument som man möter hos andra skulpturer på Vasa, som exempelvis gideonkrigarna eller olika hermpilastrar.
Wistrand vill se tillkomsten av Vasas små musikanter mot bakgrund av Gustav II Adolfs personliga musikintresse och reorganisation av det kungliga hovkapellet vid 1620-talets början. Det är nu inte nödvändigt att förklara tillkomsten av skulpturerna utifrån sådana mer preciserade förutsättningar, utan det räcker med att förklara motivets popularitet i renässansens och barockens bildkonst i största allmänhet, en popularitet som var uttryck för samtidens kärlek till sång och spel överhuvudtaget.
Flera exempel på musicerande putti eller barnfigurer skulle kunna anföras, inte minst från kyrkor, men vi kan nöja oss med att fästa uppmärksamheten på fasaden till orgeln i Bälinge kyrka och den lilla lutspelande putton på dopfunten i Länna kyrka i Uppland från 1629, för att nu nämna två i tid och rum närliggande exempel.
Bildsnidare okänd. Troligtvis är skulpturerna snidade av en och samma skulptör. Skulpturerna överensstämmer stilmässigt med de putti som ingår i vasavapnet.
Litteratur
Soop, H., The Power and the Glory, Stockholm 1992. Kategori 59, s. 226-230.
Utställt i "Makten och Härligheten", Wasavarvet, 1975-1988.
Inventerat 1974 samt 2007.
Text in English: This sculpture is one of a group of seven child musicians known as the Putti musicians. If we look at the sculptures from the front the instruments from the left-hand side to the right-hand side are bagpipe, sinka, viola da gamba, viola da braccia, lute, cister, and harp.
Site context
The instrument and the left hand, No. 06878, were found separately. The seven figures were found towards the aft of the upper gun deck, in what was once the main cabin.
Traces of gold in the hair of two of the sculptures, No. 06060 and No. 06922, indicate that these sculptures, and so probably the whole group, were gilded, as is usual with motifs of this sort.
Location on ship
The child orchestra is situated in the helmsman''''s cabin, on the upper part of the aft wall that separates that cabin from the main cabin. The carved egg moulding ending the board above the heads of the figures continued between the sculptures, following the deck curvature and thus framing the group. Parts of the planking behind the figures have also been found with notches that fit into the scupltures. The sculptures were positioned two metres above the deck.
Iconography
Concerning the instruments and the children''''s way of holding and "playing" them, reference should be made to C G Widstrand''''s article in Svensk Tidskrift för musikforskning. A striking feature of these instruments is that they are real wind and string instruments and not a type of more fantastically formed instruments of a kind to be found among other sculptures on the Vasa, for instance the Gideon warriors or various Herm pilasters.
Widstrand sees the existence of the Vasa''''s orchestra of small children against a background of Gustav II Adolf''''s personal interest in music and the reorganization of the royal chapel at the beginning of the 1620''''s. It is not, however, necessary to look to such specific reasons to explain the existence of the orchestra when it is recalled that the motif was generally popular in renaissance and baroque art. This popularity being an outcome of the contemporary love of music and song.
Many examples of music-playing children or putti could be advanced, not least from churches, but we shall restrict ourselves to the examples of the cherubs on the facade of the organ in Bällinge church and the small lute-playing putto on the font in Länna church in Uppland dated 1629. Both examples are close in time to the Vasa orchestra.
Woodcarver unknown. There is little reason to suspect that more than one artist was at work here. We find the same style that we met with in the excuberant and decorative putti that hold the Vasa coat of arms on the stern.
Bibliography
Soop, H., 1992, The Power and the Glory, Stockholm 1992. Category 59, pp. 226-230.
Exhibited in "The Power and the Glory", The Old Wasavarvet Museum, 1975-1988.
Inventoried 1974.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».