• Våpnene som har blitt fotografert til dette prosjektet har enten vært våpen som fortsatt brukes av forsvaret og har en historie som oppleves som relevant den dag idag, eller på andre måter kan knyttes opp til måten forsvaret selv arkiverer og skriver sin egen historie. Dette bilde minner om bilder vi har sett av beslaglagte våpen, men har også en form for tvetydighet hvor våpenet fremstår som farlig og uskadeliggjort på samme tid. Felles for dem alle er bruken av forsvarsmuseets egen kode i tittelen f.eks. FMU.015930 f.eks. Denne koden peker på at disse våpnene er en del av forsvarets egen samling, og er derfor museale, samme hvor livaktige de måtte virke, samtidig som de gir hvert enkelt objekt en form for egenverdi.

Fotografiet åpner seg opp for alle slags tolkninger, og i det ligger både dets styrke og svakhet. Det kan vekke assosiasjoner i oss som kanskje ikke hadde sett dagens lys om vi ikke hadde sett det bildet på den dagen eller som påminner oss om den virkeligheten man kanskje skulle vært foruten. Det blir kanskje mest tydelig i bildene der det er tatt i bruk en kromgrønn bakgrunn, en “greenscreen”. Denne fargen brukes som bakgrunn i fotografi, tv og filmverdenen, og den tillater skaperen å legge på en hvilken som helst ønsket bakgrunn i ettertid.
    Photo: Andenæs, Morten / Kunst i offentlige rom
  • Våpnene som har blitt fotografert til dette prosjektet har enten vært våpen som fortsatt brukes av forsvaret og har en historie som oppleves som relevant den dag idag, eller på andre måter kan knyttes opp til måten forsvaret selv arkiverer og skriver sin egen historie. Dette bilde minner om bilder vi har sett av beslaglagte våpen, men har også en form for tvetydighet hvor våpenet fremstår som farlig og uskadeliggjort på samme tid. Felles for dem alle er bruken av forsvarsmuseets egen kode i tittelen f.eks. FMU.015930 f.eks. Denne koden peker på at disse våpnene er en del av forsvarets egen samling, og er derfor museale, samme hvor livaktige de måtte virke, samtidig som de gir hvert enkelt objekt en form for egenverdi.

Fotografiet åpner seg opp for alle slags tolkninger, og i det ligger både dets styrke og svakhet. Det kan vekke assosiasjoner i oss som kanskje ikke hadde sett dagens lys om vi ikke hadde sett det bildet på den dagen eller som påminner oss om den virkeligheten man kanskje skulle vært foruten. Det blir kanskje mest tydelig i bildene der det er tatt i bruk en kromgrønn bakgrunn, en “greenscreen”. Denne fargen brukes som bakgrunn i fotografi, tv og filmverdenen, og den tillater skaperen å legge på en hvilken som helst ønsket bakgrunn i ettertid.
    Photo: Andenæs, Morten / Kunst i offentlige rom

FMU.00268, Ob Krags Prøve [Fotografi]

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to