Overført til museet 1932, gjenoppført 1937

Saga består av en enkel reisverksbygning med et tømret bolverk under. Den har et stort fast vannhjul som driver saga framover. Et mindre vannhjul, den såkalte «attlaupen», kan løftes opp og ned, og brukes når stokken skal trekkes tilbake igjen. «Vassmerri» kalles det store hjulet som trekker tømmerstokkene opp til saga fra tømmerslepen i fjorden nedenfor. Åkrasaga fikk sitt privilegium i begynnelsen av 1700-årene. Selve bygningen og saginnretningen har gjennomgått en rekke fornyelser, men har likevel beholdt sin opprinnelige karakter. Åkrasaga er en enbladet sag, og har antakelig hatt en kapasitet på tre, fire bord i timen. På slutten av 1700-tallet kom de såkalte silkesagene som hadde flere, opptil åtte parallelle blad.

Photo: Johnsrud, Ragne / Norsk Folkemuseum

Photo: Norsk Folkemuseum