Vern og utvikling av Grev Wedelsplass

Selve plassen, Grev Wedelsplass, er en forholdsvis ny gjenskapning av den gamle parken fra 1869 som siden 1930-årene hadde vært brukt som parkeringsplass.
Created with Sketch. Add a comment or suggest edits
 Det betyr at parkrommet tross sitt historiske navn og fine utforming har lav autentisitet som historisk park. Det gjelder også den viktigste bygningen mot parkrommet; Militærhospitalet. Denne bygningen var nemlig del av ”empirekvartalet” i Akersgata som ble revet i årene 1954-1962 til fordel for det nye regjeringskvartalet som ble bygget her. Det var en hard vernestrid som bidro til at Oslo fikk sin første byantikvar, Arno Berg i 1955. Selskapet for Oslo Bys vel mobiliserte krefter og fikkdemontert den ene trebygningen for flytting til et passende sted. Det tok 20 år å finne et egnet sted, men i 1984 ble Militærhospitalet igjen tatt i bruk på Grev Wedels plass. Bygningen ligger derfor ikke på sin historiske riktige tomt i byen. Det var nok også litt av et kunststykke å sette sammen igjen huset etter 20 års lagring. Huset fremstår likevel i dag som en monumental empirebygning og er i Oslosammenheng spesielt interessant fordi det er et bevart byhus i tre. Militærhospitalet blefredet etter kulturminneloven i 1987.

Med side mot plassen ligger Den gamle logen. Denne bygningen er også fredet. Bygningen har sin originale plassering i behold og er en bygning med en svært spennende historie. Etter til dels hard bruk, blant annet som laste- og lossekontor, var det nødvendig med en omgripende restaurering for å hente frem de arkitektoniske verdiene i bygningen. Dette arbeidet ble gjennomført på slutten av 1980-tallet med det resultat at bygningen har fått et nytt liv både som konsertarena, møteplass og festlokale.
Created with Sketch. Add a comment or suggest edits