• 5 bilder av Blindheimsvik landhandel som ble flyttet til Norsk vegmuseum i 1995.

Blindheimsvik landhandel ble bygget i 1950 på Vigra i Giske kommune i Møre og Romsdal og var i drift som butikk frem til 1970 og som bolighus til 1992. Butikken ble drevet av Olav og Olga Blindheimsvik.

Norsk vegmuseum fikk tilbud om å kjøpe stedet med våningshus, butikk og uthus. Det ble tatt befaring i 1994 og høsten 1995 ble bygningene med alt interiør fotodokumentert slik det sto på Vigra. Alt interiøret ble pakket ned og fraktet i containere til Norsk vegmuseum. Alle bygningsdeler ble merket før det ble tatt ned. Murvegger og piper ble ikke flyttet, men revet.

9. juni 2007 ble Blindheimsvik landhandel, leilighet og uthus gjenåpnet på Norsk vegmuseum. Ansvarlig for flytting og gjenreising var: Aslak Stø, Magnar Jevnehagen, Dagfinn Sveen og Per Stø.

Foran står 3 barn, en jente og to gutter. (Foto: Ukjent fotograf.)
Bilde 2) Bildet viser innevendig interiør slik butikken opprinnelig var. (Foto: Ukjent fotograf. )
Bilde 3 og 4) Blindheimsvik  landhandel med uthus slik den framstår i dag ved Norsk vegmuseum. På ene bildet står Ford lastebilen. (Foto: Ole A. Flatmark.)
Bilde 5) Bildet viser et eksempel på vareutvalget i butikken på Norsk vegmuseum (Foto: Ole A. Flatmark.)

Blindheimsvik landhandel ved Norsk vegmuseum

• Kan personbilen være en Chrysler 1938 mod?
  • Dårlig bilde. Men for meg ser det ut som at blanklister markerer skillet mellom grill og skjermer, og at den har tilstøtende smale "sidegriller" på skjermene. Det skulle tilsi Oldsmobile 1938.