• Bolighuset til bøkker Wirum på Innlandet.  Jørgen Wirum fikk byborgerskap 1877, bodde først på Goma. Han kjøpte eiendommen på Innlandet 1890, av tidligere eier, bøkkermester Johan Thorsen, som hadde eid huset ihvertfall siden 1868. Wirum leide ut til 4 andre husholdninger samtidig som han bodde der sjøl. Så altså: huset er mye eldre enn Wirum. Muligens fra 1814. -

Wirumgården: Thurn-Christensen skriver det jeg har nedenfor. Men i kommunens byvandrings-brosjyre står det at våningshuset er bygd mellom 1814 og 1830, i empirestil. Hva er riktig?

Wirumgården. matrikkelnr 335 på Innlandet, ble bygd i 1890 av bøkkermester Jørgen Wirum (1850-94), innflytter fra Ålvundeid. Han bygde Wirumbrygga i Fiskergata 6 i 1888 som pakkhus og bøkkerverksted, seinere lager for skipsutstyr. Lengde: 17 m, bredde 15,7 m. 3 etasjer og loft. Tidligere stod ei 1600-talls-brygge her.

Andre generasjon, kjøpmann og bøkkermester Ole Wirum (1880-1941) var eier av tråleren Borgenes I og drev med fiske og foredling av sild, satt i Bystyret, Havnestyret, styret for Kristiansunds Sparebank m.v.

Det er interessant at folk som først drev med emballasjeproduksjon utvidet til også å drive med rederi og salg av ferdig vare.  -

Bildet er fra avisa Tidens Krav sitt arkiv i tidsrommet 1970-1994. Nå i Nordmøre museums fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Bolighuset til bøkker Wirum på Innlandet. Jørgen Wirum fikk byborgerskap 1877, bodde først på Goma. Han kjøpte eiendommen på Innlandet 1890, av tidligere eier, bøkkermester Johan ...