• Furulund.
”Villa Mons Petter” Dette huset var innflytningsklart da ing. Anfindsen kom hit i 1892. Når huset ble påbegynt bygget er ikke kjent, men det fortelles at huset fra først av var ment bygget i en etasje med tanke på å være et bryggeri for øl.

Det ble derfor bygget i nærheten av Furulundsbekken. Da Persson fikk høre at slikt ikke var tillatt her tillands og da det var ansatt en familiemann som trafikksjef/maskiningeniør så ble huset bygget om og innredet som funksjonærbolig.

I 1902 ble huset utbygd med nok en leilighet til stedets prest i andre etasje. Prestene i Sulitjelma bodde i husets frem til 1960 da det ble bygget egen prestebolig ved siden av kirken. Til høyre ses Kirkhus-brakka (ca 1887) mens det lille huset til venstre er Folkebadet (1898).

Badet brant ned ca 1915. (Kirkhus-brakka skal opprinnelig ha stått tett ved der ”bryggeriet” ble påbegynt. Senere da ”Villa Mons Petter” ble påbegynt ble brakka flyttet nærmere ”Gartnermyra”.

Senere ble brakka igjen flyttet og ble senere kjerne i en ny funksjonærbolig, ”Hagen-villaen”, der vi husker at hytteingeniør Lorents Lorck Hagen bodde. En snekker som i de siste årene har utført arbeid i dette huset forteller at tømmerdelen av det gamle huset fortsatt kan befinner seg inne i denne boligen.)

Foto Ukjent.
    Photo: Nordlandsmuseet

Furulund. ”Villa Mons Petter” Dette huset var innflytningsklart da ing. Anfindsen kom hit i 1892. Når huset ble påbegynt bygget er ikke kjent, men det fortelles at huset fra først...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits