• Hankabakken sjakt.
Oversikt av bebyggelsen oppe på høyfjellet. Legg merke til den brua som går fra sjaktoverbygningen frem til stolloverbygningen bak smia. Denne stollen gikk gjennom haugen og kom ut på den andre siden ved dagbruddene på Hankabakken og den første taubanen som gikk derfra ned til Giken, bygget så tidlig som i 1901 har jeg sett skrevet en plass? I 1910 ble dagbruddene som lå bak haugen nedlagt. Da ble det bygget en elektrisk drevet taubane fra Hankbakken sjakt til Ny-Sulitjelma og malmen ble for ettertiden sendt videre til Sandnes med Ny-Sulitjelmabanen.

Foto Ukjent.
    Photo: Nordlandsmuseet

Hankabakken sjakt. Oversikt av bebyggelsen oppe på høyfjellet. Legg merke til den brua som går fra sjaktoverbygningen frem til stolloverbygningen bak smia. Denne stollen gikk gjen...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits