Fly med reklame for Vacum Oil

7 comments

• LN-DAN tilhørte NTH Flyklubb (NTHF) fra 1953 og var stasjonert på Lade flyplass i Trondheim.

Norges Tekniske Høgskole (NTH) var forløperen til dagens NTNU på Gløshaugen.

På NTH var det også tidligere en flylinje for sivilingeniørstudenter, og det var disse studentene som var ildsjelene i NTHF.

• LN-DAN tilhørte «Widerøe’s Flyveselskap og Polarfly A/S» i perioden 1946-1953, som sjøfly.
  • LN-DAN var et fly av typen KZ III.
    K for Kramme og Z for Zeuthen.

Det var en dansk flyfabrikk, Skandinavisk Aero Industri (S.A.I.), ledet av herrene Kramme og Zeuthen, som bygde LN-Dan og ca 200 andre fly.

Kilde: De danske KZ fly (kz-fly.dk)

Kilde: Danmarks Flymuseum - KZ III

• Lade flyplass ble bygget av tyskerne (1940-1945).

Det var flere små hangarer (Flugzeug-Hallen) på nordsiden av Lade flyplass som ble tatt i bruk av flymiljøet etter krigen, nå er de borte.

Men den største hangaren er i dag bevart og gjort om til kjøpesenter.

Lade flyplass ble base for Widerøe, NTHF og Trondheim flyklubb. Braathens SAFE hadde rutetrafikk mellom Lade og Fornebu med 4-motors HERON passasjerfly.

Lade flyplass ble lagt ned ca 1965.

• Foto av 4 små hangarer ved journalist Henry Strand:

Fra venstre ser vi 4 små hangarer: Widerøes hangar med deres amfibiefly Seabee, Forsvaret lagerhangar, hangaren til NTH-flyklubb og hangaren til Trondheim flyklubb.

• Mer om flymiljøet på Lade (tekst og bilder) finner du i bøkene nedenfor.

10-års jubileet, TFK
    Journalist i Arbeider-Avisa Trondheim, Henry Strand, skrev jubileumsboka «Trondheim flyklubb 1947-1957». Boka (36 sider) er digitalisert og finnes hos nasjonalbiblioteket.no.
    Strand, Henry. (1947). Trondheim flyklubb 1947-1957. Trondheim. Sentrum

Lenke til boka i Nasjonalbiblioteket: Trondheim flyklubb : 1947-1957 (nb.no)

Alternativ lenke til boka:

50-års jubileet, TFK
    Hafstad, Thor Jomar. (1997). Trondheim flyklubb 50 år. Trondheim. (85 sider).

Lenke til boka i Nasjonalbiblioteket: Trondheim flyklubbs historie gjennom 50 år (nb.no)

• LN-DAN som sjøfly, Lenke:
    Landskap. Et sjøfly, LN-DAN, av typen S.A.I. KZ fra Widerøe i ferd med å lette/lande. - Norsk Luftfartsmuseum / DigitaltMuseum